Årets Mentor i Västra Götalands län utsedd! Mentorskap kan avgöra ett lyckat företagande.

Claes Rosenlind har utsetts till länets Årets Mentor i kategorin Tillväxtföretag och till Årets Mentor i kategorin Nya företag har utsetts Janerik Gunnarsson. Det skedde under torsdagen.– Min mentor har varit skillnaden mellan att vinna eller försvinna, säger Janerik Gunnarssons adept Jens Sjöström. – Min mentor fick mig att lyfta blicken och se framåt, säger Claes Rosenlinds adept Rickard Källqvist.

"När det går tungt behövs en yttre kraft"

Årets mentor i kategorin Tillväxtföretag är Claes Rosenlind, som har drivit en snickerifirma i Skövde och har dessutom en bred erfarenhet från flera byggföretag. Idag är han pensionerad sedan ett par år. - Min mentor har genom sin entusiasm och sitt positiva synsätt hjälpt mig att hantera ett stort underskott. Han fick mig att lyfta blicken och se framåt. Jag är nu mycket starkare som företagare, säger adepten Rickard Källqvist, som driver Källqvist Motor i Skövde, som har fordonsförsäljning och verkstad. - När det går tungt behövs en yttre kraft som ger tips och råd, som stärker den egna tron. Jag som är den yngste bilhandlaren i Sverige har idag blivit stärkt i kundfokusering, effektivisering och annonsering och fått en helhetssyn att driva ett företag, säger Rickard Källqvist.

"Nu ser jag inga hinder att växa och anställa fler"

Årets mentor i kategorin Nya företag är Janerik Gunnarson. Idag är konsult och delägare i företaget Purtech där han tidigare var VD. Företaget tillverkar skum till bl a stolsdynor i Volvobilar. I sin kommun Dals-Ed ingår han bl.a. i styrelsen för Företagarna och i kommunens näringslivsråd. Han har bred erfarenhet av förändringsarbete från bl.a. bilindustrins lågkonjunktur, en företagskonkurs och många års internationella erfarenheter.- Min mentor har varit skillnaden mellan att vinna eller försvinna och fullständigt avgörande. Han har funnits där som ett otroligt stöd, säger adepten Jens Sjöström, som driver Bengtsfors Glasmästeri, som utför montering och glasarbeten för bilar, fönster och dörrar samt montage av markiser, persienner och uterum. - Nu ser jag inga hinder för att växa och på sikt kunna anställa fler, säger Jens Sjöström.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 11 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:

Nina Gillbo, Almi Väst, mobil 070 6251204

Claes Rosenlind, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 070 911 77 32

Petra Arlebo, NyföretagarCentrum Väst, mobil070 735 25 68

Janerik Gunnarsson., Årets mentor Nya företag, mobil 070 898 57 50

• ideellt mentorskap
  • adept
  • entreprenör
  • nyföretagare
  • nya företag
  • mentor starta företag
  • mentor eget företag

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.