Årets Mentorer i Östergötland utsedda! En mentor kan bli avgörande för om en företagare lyckas.

Linköpingsföretagaren Roland Lind har utsetts till Årets Mentor i Östergötland i kategorin befintliga företag. Till Årets Mentor i Östergötland i kategorin blivande företagare har utsetts Göran Tevell. - Jag har ”fått skinn på näsan” och mitt kontaktnät har vuxit otroligt det här året, säger Roland Linds adept Emelie Rengart. – Vi kommer att sikta mot högre trädtoppar än vi vågat före mentorskapet, säger Göran Tevells adept Caroline Levin.

”Osjälviskt använt varenda kontakt i sin kontaktbok”

Det är Emelie Rengart, som driver utvecklingsföretaget eRaey, som har nominerat Roland Lind. Han har i sitt företag Rodeco tagit fram produkter för lek och lekplatser för barn bl.a. den klassiska rollodynan, som närmare fyra miljoner barn lärt sig simma av. Hans företag Rolloba erbjuder dekorationsprodukter för butiker, gallerior, park och gatumiljöer. - Jag har utvecklats enormt. Min mentor har osjälviskt använt varenda kontakt i sin kontaktbok för min räkning. Han har alltid varit kontaktbar, pushat och kommit med goda råd. Vi har gått från en enskild firma till ett aktiebolag med två investerare. Omsättningen har ökat och jag kommer att ha anställt medarbetare framöver och vi kommer att bli lönsamma, säger Emelie Rengert. Företaget eRaey utvecklar nya produkter och uppfinningar. Flera av produkterna intresserar stora företag som Ikea, Dr.Oetker och Nordic Sugar. Till exempel har företagets hopvikbara ballerinaskor fått framgång.

Han har gett oss styrkan att se våra egna färdigheter”

Göran Levell har nominerats av sin adept Caroline Levin, som driver Motalaföretaget YEISAB. Göran Levell är näringslivskoordinator vid Linköpings Universitet och ingår i Innovationskontoret i Motala, Vadstena, Boxholm. Han har hjälpt många att starta företag genom åren och har själv en bred erfarenhet från en rad områden.

- Göran Levell är en sann inspirationskälla och har gett oss styrkan och kraften att se våra egna färdigheter på bästa tänkbara sätt. Han har också gett mig kraft att se mig själv som en god chef och ledare. Han gav oss styrka och tålamod och välbehövda tips när vi sökte nya kunder, säger Caroline Levin. Varamoplattan är en tålig plastplatta som när den läggs ut i porös sand görs den så stadig att personer beroende av permobiler, barnvagnar och rullatorer lätt kan komma ut och njuta av sol och bad. - Vi vill göra allmänna sandstränder mer tillgängliga för barnfamiljer och personer med rörelsehinder, säger hon.

Om prisutdelningarna och mentorprogrammen

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentorer för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 3 oktober i samband med mässan Eget företag i Älvsjö.

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas.

Mer information, kontakta:
Kristin Ericsson, NyföretagarCentrum Motala - Vadstena, tel 0141 – 510 71

Åsa Ekman, Almi Företagspartner Östergötland, tel 013 20 07 35

Marlene Hagenrud, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070 699 79 25

Therese Käck, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, tel. 08 551 124 05

• mentor
  • mentorskap
  • mentorprogram
  • näringsliv
  • driva företag
  • företag
  • företagande

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande aktör för nyföretagande. Vårt mål är att bidra till fler nya livskraftiga företag. Vi erbjuder kostnadsfri rådgivning till alla som vill starta eget företag. Idag täcker vi 200 kommuner.  Under 2013 gav vi individuell och kostnadsfri rådgivning till 23 000 personer. Av dessa  startade 9000  företag. Efter tre år är 81 procent av företagen fortfarande aktiva och mindre än 1 procent har gått i konkurs.