Nyföretagarbarometern: Här startades flest nya företag 2017

Nyföretagarbarometern Kommun 2017
Här startas det flest nya företag. NyföretagarCentrum presenterar varje år landets samtliga 290 kommuner rankade efter antal nyregistrerade företag per 1000 invånare jämfört med placeringen året tidigare. Nya kommuner i årets tio-i-topp är Sotenäs, Nacka och Strömstad medans Göteborg har halkat ner till en 12:e plats. 16 nya kommuner kliver in på hundra-i-topp, flera är riktigt små kommuner som bidrar till att det procentuella ökning kan bli väldigt kraftigt.
– En av klättrarna är Kiruna på plats 20, tätorten ska flytta för att ge mer plats för gruvan och bidrar till många fler nya företag. Gemensamt för många kommuner i bottenskiktet är att de är små med få invånare och ofta är beroende av ett fåtal arbetsgivare. Många kommuner har svårt att attrahera och behålla de unga som flyttar till större städer. Så här har det varit under en lång period, säger Mats Evergren marknadschef, NyföretagarCentrum Sverige.

Kommuner
Fem-i-topp (placering)
1) Stockholm
2) Danderyd
3) Åre
4) Vaxholm
5) Lidingö

Fem-i-botten (placering)
290) Boxholm
289) Emmaboda
288) Hofors
287) Storfors
286) Nordmaling

Nyföretagandets utveckling i landet under 2017
Trots högkonjuktur minskade nyföretagandet i landet under 2017 med 1 procent. Totalt registrerades 68 113 nya företag på Bolagsverket under året. Aktiebolag är fortsatt den mest populära företagsformen, antalet minskade dock med 2,4 procent under 2017.

Utveckling nyregistrerade företag under 2013-2017

År 2013 2014 2015 2016 2017
Antal nya företag 60 528 62 372 64 625 68 793 68 112

Nyföretagarbarometern
I Nyföretagarbarometern, som är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, presenteras regelbundet statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges kommuner och län.

Hitta listan med alla 290 kommuner på vår hemsida

Citera gärna, men ange källan: Nyföretagarbarometern

Harry Goldman, vd, mobil 0706-61 04 54, harry.goldman@nyforetagarcentrum.se
Mats Evergren, marknadschef, mobil 0708-14 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se