Nyföretagarbarometern: Nyföretagandet minskade något under oktober

Nyföretagandet tog några små kliv tillbaka och minskade med 0,6 procent under oktober månad jämfört med samma period föregående år. Totalt registrerades 5 314 företag jämfört med 5 346 i oktober 2012.

- Vi har totalt sett ett lägre nyföretagande jämfört med föregående år. Oktober månad 2013 är på ungefär samma nivå som oktober 2012 (-0,6%). Det alltså ett avvaktande läge just nu.
- Vi behöver insatser riktade direkt mot nyföretagandet. Här är naturligtvis mikrolån en viktig fråga liksom en omfördelning av statliga medel till sådant som visat sig fungera för att öka nyföretagandet, säger Harry Goldman vd, NyföretagarCentrum Sverige

Statistiken avser det fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag.

Företagsform
Aktiebolag: 3 351 st, -0,5 %
Enskild Firma: 1 496st, 0,7%
Handelsbolag: 402st, -3,6%
Kommanditbolag: 76st, -14,5%

Nyföretagarbarometern
Nyföretagarbarometern, som är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, presenteras regelbundet dagsfärsk statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges kommuner och län.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Vi täcker ca 200 kommuner och når 86 procent av befolkningen. Vårt mål är att bidra till fler nya livskraftiga företag. Under 2012 gav vi individuell och kostnadsfri rådgivning till 22 500 personer. Av dessa har 9 400 startat företag. Efter tre år är 80 procent av företagen fortfarande aktiva och har i snitt två anställda; mindre än 1 procent har gått i konkurs. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.