Nyföretagarbarometern: Nyföretagandet ökade stort under november

Efter en rad mindre nedgångar under höstmånaderna tog nyföretagandet ordentlig fart under november och ökade med 16,1 procent jämfört med samma månad föregående år.

Det är glädjande att aktiebolagen ökar kraftigt, detta beror på en bättre konjunktur i Sverige den senaste månaden. Ett varningstecken är dock färre enskilda firmor, många som startar företag gör det utifrån en enskild firma med mindre omsättning som sedan växer, säger Harry Goldman, VD, NyföretagarCentrum Sverige

Nyföretagande per län

Nyföretagandet ökade i 19 av 21 län under november. Största ökningen hade Jämtlands län med plus 61,7 procent och Kronobergs län med 57,5 procent. Största minskningen hade Värmlands län med minus 22,9 procent.

Nyföretagarbarometern
I Nyföretagarbarometern, som är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, presenteras regelbundet dagsfärsk statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges kommuner och län.