NyföretagarCentrum och Almi utser Årets Mentorer 2012 i Västra Götaland!

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 08:00 CEST

Till Årets Mentor i Västra Götaland i kategorin blivande företagare har utsetts Carina Gunnarsson, som driver företaget ProTalent i Trollhättan och till Årets Mentor i kategorin befintliga företag har utsetts Leif Alvarsson, som driver nätverksföretaget iP.1 Networks i Skövde. Det är NyföretagarCentrum Väst och Almi Väst som utser Årets Mentorer i länet. De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige som tillkännages den 12 oktober på mässan Eget Företag.

- Mentorskap är viktigt och kan vara avgörande för att en företagare ska lyckas. Vi ser vårt mentorprogram som ett väsentligt komplement till vår ordinarie rådgivning, säger de båda projektledarna Karin Fridéhn van Zoelen, NyföretagarCentrum Väst och Nina Gillbo från Almi Väst.

Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige och Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. NyföretagarCentrum vänder sig till blivande entreprenörer, som ännu inte har startat, och Almi Företagspartner till befintliga företag.

”Ovärderlig för företag och mig som företagare”
Carina Gunnarsson har nominerats av sin adept Viviana Cruz Panteón, som driver företagen Women’s Sportswear Sweden i Trollhättan. - Carina har genom sitt mentorskap varit ovärderlig för företaget i allmänhet och för mig som företagare i synnerhet. Hon har gett mig verktygen för att kunna balansera familjelivet med företagandet och VD-rollen, säger Viviana Cruz Panteón.

”Jag känner mig mer trygg”
Leif Alvarsson har nominerats av sin adept Sandra Vargbom, som driver frisersalongen Erika.k. i Skövde, som erbjuder livsstilsförändringar, kostrådgivning och hälsocoaching. - Leif Alvarsson har fått mig att se vad jag vill och byggt planer för det. Han har gjort att jag känner mig mer trygg och vågar lita på mig själv, säger Sandra Vargbom.

Om mentorprogrammet
NyföretagarCentrum och Almi Företagspartner driver ett rikstäckande program för mentorskap, som ett komplement till den ordinarie rådgivningen. Programmet ska öka möjligheterna för blivande och befintliga företagare att starta och utveckla lönsamma företag.  Blivande och befintliga företag kan genom programmet idag få tillgång till en mentor under ett år. Blivande företag är företag i en uppstartfas. Befintliga företag avser företag som varit igång ett tag och vill växa ytterligare.

Prisutdelning för Årets Mentor för blivande företagare sker den 12 oktober på mässan Eget Företag på Stockholmsmässan i Älvsjö. Prisutdelning för Årets Mentor för befintliga företag sker den 22 oktober i samband med ESBRIs Estradföreläsningar.

Mer information, kontakta:
Karin Fridéhn van Zoelen, NyföretagarCentrum Väst, mobil 070-220 25 46
Nina Gillbo, Almi Väst, mobil 070-625 12 04
Jimmy Pervik, nationell projektledare, Almi Företagspartner, mobil 070-574 69 40
Josefin Hildinge, nationell projektledare, NyföretagarCentrum Sverige, mobil 070-954 35 15

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2011 gav NyföretagarCentrum 20 300 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 9800  startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.