NyföretagarCentrum välkomnar "snabbspår för företagare"

NyföretagarCentrum Sveriges VD, Harry Goldman, välkomnar regeringens initiativ i vårändringsbudgeten att nu göra det enklare för nyanlända att starta företag.

– Vi märker ett ständigt ökat tryck av unga med utländsk bakgrund som behöver rådgivning för start av eget företag. NyföretagarCentrum är beredda att hjälpa till och kan göra mer. Unga med utländsk bakgrund har svårare på arbetsmarknaden. Det är helt nödvändigt att underlätta då många har idéer som på detta sätt kan förverkligas. Det är helt enkelt nödvändigt för både ökad integration, sysselsättning och tillväxt, säger Harry Goldman.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2015 fick 20000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 10 000 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.