Payson och NyföretagarCentrum i samarbete om e-handel

Payson och NyföretagarCentrum inleder samarbete för att stötta nya e-handlare på ett bättre sätt.

– Genom det unika samarbetet kommer fler entreprenörer att få en lysande företagsstart, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

– Payson är en ny samarbetspartner, som gör livet enklare för nyföretagare med e-handel, säger Harry Goldman, verkställande direktör för NyföretagarCentrum Sverige.

E-handeln växer som aldrig förr. Enligt Allabolag.se startades 1 932 företag i kategorin ”internethandel” under 2015. I dag finns cirka 10 600 företag registrerade under denna kategori. Det innebär att en femtedel av bolagen startades förra året! Payson är ett av Sveriges ledande företag inom betallösningar för e-butiker. Företaget har anpassat delar av sin tjänst mot nystartade företag.

– Precis som NyföretagarCentrum vänder sig Payson till nyföretagare. Vi ser samarbetet med NyföretagarCentrum som en perfekt matchning, där vi med gemensam expertis kan skapa fler tillfällen att hjälpa företagare att förverkliga sin e-handelsdröm, säger Emma Lindgren.

NyföretagarCentrum är Sveriges största rådgivningsorganisation och nätverk för nyföretagare. Där erbjuds kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning till nyföretagare. Nittio procent av befolkningen har tillgång till rådgivning på ett lokalt NyföretagarCentrum.

– Payson är en naturlig samarbetspartner för NyföretagarCentrum. Tillsammans kommer vi att kunna hjälpa fler entreprenörer att få en ännu bättre företagsstart. Vi är mycket glada över samarbetet med Payson, säger Harry Goldman.

Enligt en undersökning från Payson i januari 2016 har 95 procent av alla svenskar handlat från en nätbutik. Marknaden har utvecklats snabbt på kort tid. Många nya företag tittar på möjligheten att starta e-butik. Därmed blir samarbetet Payson–NyföretagarCentrum viktigt för en växande skara av entreprenörer med e-handelsdrömmar. Undersökningen genomfördes av företaget Norm på uppdrag av Payson. 1 007 svenskar i åldern 18–65 år fick frågor om e-handel.

Utöver gemensam rådgivning kommer parterna även att genomföra olika aktiviteter ihop. Redan i april var Payson med på NyföretagarCentrums turné Nyföretagarveckan Vecka 17.

– Det blev en riktig succé! Vi har fler gemensamma aktiviteter på gång, som vi ser mycket fram emot, säger Emma Lindgren.

______________________________________________________________________________________________________
För mer information, kontakta
Payson: Emma Lindgren, marknadschef, 070-348 54 68, emma.lindgren@payson.se, www.payson.se
NyföretagarCentrum: Harry Goldman, vd, 070-661 04 54, harry.goldman@nyforetagarcentrum.se, www.nyforetagarcentrum.se

Om Payson
Payson startades 2004 med syftet att hjälpa företag och privatpersoner att ta betalt och betala på ett enkelt och säkert sätt på nätet. Payson är i dag ett av Sveriges ledande företag på området, med fler än tre miljoner användare och över 10 000 anslutna e-handelsföretag. PaysonCheckout är ett nytt betalfönster för faktura, bank-, mobil- och kortbetalningar. Payson är ett finansiellt institut ägt av Svea Ekonomi.

Om NyföretagarCentrum
NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 215 av Sveriges 290 kommuner. År 2015 fick 20 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning; av dessa startade 10 000 företag. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik.

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i drygt 200 kommuner. 2014 fick 21000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 9 100 företag startades. Efter tre år är 81 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.