SÅ SKAPAS ETT ENTREPRENÖRSKLIMAT I VÄRLDSKLASS

I en gemensam skrivelse till Annie Lööf och Näringsdepartementet vädjar idag Aktörsrådet för entreprenörskap och innovation om en annan ordning för att medverka till att skapa världens bästa entreprenörsklimat. Aktörsrådet påtalar en omfördelning av statliga medel nu måste ske så att medel i högre grad riktas till organisationerna. Beprövade erfarenheter och evidensbaserade insatser från Aktörsrådets organisationer måste prioriteras så att vi gemensamt får ut mer av varje skattekrona.

Aktörsrådet har bildats för ökat entreprenörskap och vikten av att här ta vara på de ideella organisationernas kraft och engagemang och består av NyföretagarCentrum Sverige, Coompanion, CONNECT, Drivhuset, Swedish Incubators and Science Parks, Svenska Uppfinnareföreningen, Venture Cup och Winnet Sverige. Organisationerna har redan idag var för sig en mycket stor betydelse för att mobilisera kvinnor och män till entreprenörskap, innovation och företagande i landet. Aktörsrådets organisationer är de ledande i Sverige och har alla sin särskilda plats och specialitet. Huvuddelen av all rådgivning till blivande entreprenörer åstadkoms genom dessa organisationer.

En mängd program och projekt finns för ökat entreprenörskap och innovation hos myndigheterna. Projektifieringen har trots goda föresatser dock ofta lett fel. Följden har blivit att resurserna blivit ojämnt fördelade och att insatserna inte varit tillräckligt sammanhållna. Resultaten av insatserna har även svårligen kunnat utvärderas. Den omfattande och kortsiktiga projektifieringen har vidare lett till att något helt nytt ständigt ska genomföras oavsett om det som tidigare genomförts visat sig vara verkningsfullt och slagkraftigt. Värdefulla evidensbaserade aktiviteter har därmed fått stå tillbaka för nya chansartade satsningar. Allt för ofta har utprovade metoder och verkningsfulla aktiviteter övertagits av myndigheter/offentliga organ som gjort dem till sina - och därefter misslyckats.

Aktörsrådets vision är att skapa världens bästa entreprenörskapsklimat – där kvinnor och män startar företag och växer med sina innovationer, idéer och företag på lika villkor. Vi hoppas att Näringsdepartementet delar vår vision och medverkar så att visionen kan förverkligas.

Harry Goldman, NyföretagarCentrum Sverige (kontaktperson)
Ingrid Landin, Coompanion
Karl Malmström, CONNECT
Caroline Trege, Drivhuset
Magnus Lundin, Swedish Incubators and Science Parks
Kjell Jegefors, Svenska Uppfinnareföreningen
Katarina Verlage, Venture Cup Öst
Chatarina Nordström, Winnet Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Vi täcker ca 200 kommuner och når 86 procent av befolkningen. Vårt mål är att bidra till fler nya livskraftiga företag. Under 2012 gav vi individuell och kostnadsfri rådgivning till 22 500 personer. Av dessa har 9 400 startat företag. Efter tre år är 80 procent av företagen fortfarande aktiva och har i snitt två anställda; mindre än 1 procent har gått i konkurs. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.