Sverige behöver fler som startar företag

Sverige behöver fler som startar företag. Det budskapet gav Penilla Gunther (KD), riksdagsledamot i Näringsutskottet och partiledarkandidat när hon idag talade hos NyföretagarCentrum Sverige.

– Nyföretagandet är nyckeln till fler jobb och god ekonomisk utveckling. Företagandet ger jobb och skatteintäkter men leder samtidigt också till förbättrad integration och välstånd. Om Sverige ska ha chans i framtiden måste de statliga insatserna bli vassare.

– Socialförsäkringen måste förändras så att samma regler finns för företagare som för anställda.

– Mikrolån med vettiga lånevillkor borde finnas så att fler unga ges chansen att starta företag.

– Integrationsinsatserna måste förbättras så att fler nyanlända med utländsk bakgrund ges ökade möjligheter till start av företag.

– Arbetsförmedlingen borde samarbeta bättre med de ideella rådgivningsorganisationerna som NyföretagarCentrum så att fler jobb skapas i nya företag.

För mera information:

Penilla Gunther (KD) riksdagsledamot, mobil 0708-182849
Harry Goldman, VD, Nyföretagarcentrum Sverige, mobil 0708-6610454

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande aktör för nyföretagande. Vi erbjuder kostnadsfri rådgivning till alla som vill starta eget företag. Idag täcker vi 200 kommuner och når 89 procent av befolkningen. Vårt mål är att bidra till fler nya livskraftiga företag. Under 2013 gav vi individuell och kostnadsfri rådgivning till 23 000 personer. Av dessa har 8 900 startat företag. Efter tre år är 81 procent av företagen fortfarande aktiva och har i snitt två anställda; mindre än 1 procent har gått i konkurs. Verksamheten finansieras via partners.