Vårdcentralen Aroma är Årets Nyföretagare i Sverige 2011

Idag inleddes Eget Företag 2011, Sveriges i särklass största mässa för såväl blivande företagare som befintliga ny- och småföretagare. Mässan rivstartade med prisutdelningen till Årets Nyföretagare 2011 i Sverige. Vinnare blev Vårdcentralen Aroma i Vetlanda, en fristående vårdcentral som startade sin verksamhet under 2010. Idag har Aroma 16 anställda och fler än 6 000 patienter.

– Det är en stor ära att i konkurrens med tusentals andra nystartade företag bli Årets Nyföretagare i Sverige, säger Roland Lundgren, läkare och en av grundarna av Vårdcentralen Aroma.

Årets Nyföretagare utses av NyföretagarCentrum Sverige, moderorganisation till alla NyföretagarCentrum i hela landet. Lokala NyföretagarCentrum utser Årets Nyföretagare, som sedan går vidare till riksfinalen. Bland dessa var alltså Vårdcentralen Aroma allra starkast. På Eget Företag emottogs priset av Marie Rooth, Roland Lundgren och Eva Karlsson.

Juryns motivering lyder:
”Marie, Eva och Roland har med sin gedigna yrkeserfarenhet inom vården skapat ett företag besjälat av tanke och service. Genom att framgångsrikt starta en fristående vårdcentral har man visat att det även på små orter är möjligt att bedriva högkvalitativ vård där patienter sätts i centrum. Vårdcentralen Aroma är ett föredöme som visar vägen för fler nya företag inom vård- och hälsosektorn.”

– Vi påbörjade vårt arbete med företaget i mars 2009, och fick då stor hjälp av AnnKatrin Karlberg på NyföretagarCentrum Vetlanda, berättar Roland Lundgren. Vi slog upp portarna den 1 juni 2010 och har på kort tid lyckats etablera oss som den största nyetablerade privata vårdgivaren i Jönköpings län.

– Det var förstås osäkert att starta egen verksamhet, men vi såg stora möjligheter att skapa en vårdcentral som bygger på god tillgänglighet, bra bemötande och hög medicinsk kompetens, fortsätter Roland Lundgren. Man måste våga satsa för att vinna!

Hedersomnämnande till ReLed
Under prisutdelningen fick dessutom företaget ReLed som drivs av Eric Hedlund och Joel Fredman ett hedersomnämnande, med motiveringen:

”Eric och Joel har med ungdomlig entusiasm och lysande entreprenöranda lyckats väl inom reklambranschen genom användandet av modern teknik för att lysa upp rätt väg inom nutida marknadsföring. Eric & Joel har med sin positiva inställning visat att allt går bara rätta viljan finns.”

EGET FÖRETAG 2011 (WWW.EGETFORETAG.SE)

Datum:        4-6 oktober                                             Plats: Stockholmsmässan, AE-hallen

Öppettider: Tisdag 4 oktober, kl. 10-19. Kvällsöppet!

Onsdag 5 oktober, kl. 09-17

Torsdag 6 oktober, kl. 09-17

Här finns alla experter, rådgivare, nyföretagare och stora möjligheter för den som vill utveckla sig själv, sitt företag och sitt nätverk.

För mer information, kontakta NyföretagarCentrum Sverige:
Mats Evergren, Mässchef, 0708-14 44 04, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se

Följ oss på www.facebook.com/egetforetag

• eget företag mässan

NyföretagarCentrum

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. 2010 gav NyföretagarCentrum 22 600 personer kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Av dem har 10 600 startat företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad.