Foto: Apollo

Nyhet! Apollo flyger till Zakynthos från Jönköping

I maj nästa år får Jönköping Airport en ny destination, det är researrangören Apollo som börjar flyga till den grekiska ön Zakynthos. Under maj månad flyger Apollos eget flygbolag Novair nonstop från Jönköping till Zakynthos - på tisdagar med en flygtid på cirka 3h.

Apollo är tillbaka i Jönköping efter några års frånvaro och är tillsammans med TUI och Ving den tredje researrangören med avgångar från flygplatsen nästa sommar.

- Fantastiskt glädjande, en riktig pangnyhet! Att vi nu kan erbjuda en ny och så spännande destination som Zakynthos är såklart jätteroligt. Minst lika positivt är det också att vi får ytterligare en researrangör som satsar på Jönköping och vår region. Apollo har ett starkt varumärke, en trogen kundgrupp och efterfrågas ofta, säger Henrik Älverdal Marknadschef för Jönköping Airport.

Vackra stränder, avkoppling och ett härligt nöjesliv

Zakynthos är en populär ö som ligger längst söderut i den joniska ögruppen – här finns både avkoppling och nöjesliv. Den grekiska ön har flera orter som passar för vuxna (Argassi), barnfamiljer (Tslivi), och ungdomar (Laganas) - samtliga med kort och bekväm transfertid. Huvudstaden Zakynthos Stad är väldigt vacker och har en mysig strandpromenad.

Zakynthos är framförallt känt för sina fina stränder, det förlista skeppet på Navagio Beach: Smugglers Wreck, öns största attraktion och en av de mest fotograferade platserna i Medelhavet och sina havsköldpaddor: Caretta caretta som man kan se simma längs några av öns stränder.

– Zakynthos har länge funnits med i Apollos utbud och har alltid varit ett populärt resmål. Här finns någonting för alla, vare sig man söker avkoppling vid vackra stränder eller ett roligt nöjesliv. Det känns kul att nu återigen kunna erbjuda Jönköping ett riktigt härligt resmål, säger Clara Larsson, pressansvarig på Apollo.

Flygplanstypen som kommer användas är en toppmodern Airbus 321NEO, tillverkad 2017 och uppfyller med god marginal alla nationella och internationella gränsvärden för buller och utsläpp. Antalet stolar uppgår till 221 per flight. Första avgången från Jönköping genomförs den 12 maj och följs därefter av ytterligare två, den 19 respektive 26 maj.

Rony Forsberg, VD Jönköping Airport 036-31 12 01rony.forsberg@jkgairport.se

Henrik Älverdal, Marknadschef Jönköping Airport036-31 12 08henrik.alverdal@jkgairport.se

Jönköping Airport AB Publiceringsdatum 2019-09-19

Dagligt reguljärflyg med Air LEAP mellan Jönköping och Stockholm-Arlanda. Direktcharter till populära semesterresmål flera gånger i veckan. Internationellt fraktflyg måndag-torsdag nattetid, under hela året.