Är du i Visby under Almedalsveckan?

Nyhet   •   Jun 12, 2013 12:09 CEST

Vi är där och arrangerar ett seminarium tillsammans med Business Region Göteborg inom den Västsvenska Arenan. Dessutom är vi engagerade i två seminarier inom satsningen Kraftsamling smarta nät. Välkommen!

2 juli kl 12:00 - 13:00 - Västsvenska Arenan, Högskolan sal E35, Cramérgatan 3, Visby
Hur utvecklar vi framtidens boende? Social hållbarhet i en kommersiell verklighet
Kan man utveckla verktyg för socialt hållbara boendemiljöer och testa det i byggprojekt? Vilken betydelse har plattformar som möjliggör tvärvetenskapligt kunskapsutbyte? Hur kan ny kunskap komma andra till gagn och vilka exportmöjligheter finns?
Arrangör: Business Region Göteborg & Johanneberg Science Park

1 juli kl 10:00-11:00 - Västsvenska Arenan, Almedalsbiblioteket sal E22, Cramérgatan 5, Visby
Smarta nät – vem betalar för kalaset?
Smarta elnät innebär ett nytt tänk och ökad flexibilitet. Men övergången är också förknippad med betydande investeringar: infrastrukturen i sig, systemkostnader, nya tjänster och produkter för att kunderna ska kunna tillgodogöra sig det smarta nätet. Vem kommer finansiera utbyggnaden av ett smart elnät i Sverige?
Arrangör: Kraftsamling smarta nät

2 juli kl 11:00 - 11:45 - Trädgården, Kinbergs plats 3, Visby
Är energibolagen dinosaurier?
Ett smart elsamhälle har effektiv infrastruktur, användarna i centrum, miljöhänsyn och justa elpriser. Regeringen, forskare och konsumenter blickar framåt men de stora energibolagen verkar mindre intresserade av det smarta nätets utveckling. Kommer energibolagen kunna hantera framtidens utmaningar?
Arrangör: Kraftsamling smarta nät

Johanneberg Science Park medverkar i Almedalsveckan för att vi tycker det är ett bra sammanhang att

• Synliggöra vår verksamhet
  • Skapa relationer
  • Påverka
  • Omvärldsspana
  • Kompetensutvecklas – Inspireras
  • Erbjuda vår expertis

Almedalsveckan

30 juni - 7 juli arrangeras 2013 års Almedalsvecka på Gotland. Under dessa dagar samlas tusentals företrädare för politiska partier, organisationer och företag i Visby för att diskutera aktuella samhällsfrågor. Liksom ett stort antal organisationer, företag och journalister. Almedalsveckan 2012 besöktes av hela 17.000 personer, ett nytt rekord! Över 900 arrangörer bidrog med drygt 1800 evenemang till programtidningen. Fler än 700 journalister var ackrediterade till veckan. Almedalsveckan 2013

Kraftsamling smarta nät

Johanneberg Science Park är samarbetspartner i Kraftsamling smarta nät, ett brett initiativ i Västsverige som kopplar ihop forskning och näringsliv i konkreta projekt, för att hitta framtidens bästa smarta nät-lösningar för användarna.
Läs mer om Johanneberg Science Parks engagemang
Läs mer om Kraftsamling smarta nät

Kraftsamling smarta nät

Västsvenska Arenan