Emma utvecklar framtidens mat

Nyhet   •   Dec 11, 2013 13:51 CET

Emma Åkesson beskriver sin företagarkarriär i livsmedelsbranschen som att ”glida in på en räkmacka”. Rätt utbildning, rätt bransch och bra tajming har hjälpt henne på vägen. Men utan envishet, passion, bra idéer och hårt arbete hade framgången uteblivit.

Det går bra för Emma Åkesson. Jättebra till och med, för att för uttrycka det med hennes egna ord. Men hon säger det inte för att skryta. Snarare för att inspirera andra, inte minst andra kvinnor som är företagare eller funderar på att ta steget.

– Jag är inte rädd för att säga att det går bra, även ekonomiskt. Tjejer behöver höra sådant, att det finns egenföretagare som lever ganska bra på sin verksamhet. Att det kan vara tufft hör vi tillräckligt ofta, säger Emma Åkesson.

Det har gått lite mer än fem år sedan hon startade Food Development och jubileet i september firades med champagne.

Byggde upp nätverk

Men vi backar bandet ytterligare några år. Efter utbildningen till livsmedelsagronom på SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) i Uppsala blev Emma Åkesson chef för affärsområdet nutrition på ett större livsmedelsföretag. Det medförde att hon under ett antal år rörde sig branschen, både i Sverige och Europa, och byggde upp ett närverk som hon haft stor nytta av som företagare.

Under den perioden, men även de senaste åren, har livsmedelsbranschen blivit allt hetare. Människor intresse för mat har ökat ur flera perspektiv: kokboksfloden som aldrig tycks ta slut, fler gillar att laga mat (men kanske inte så ofta) och medvetenheten om att maten påverkar vår hälsa tar sig uttryck i dieter, livsstilar och ett ökat intresse för forskningsrön.

Lägg därtill trender som surdegsbakande, ölbryggning, vin- och whiskeykunnande, korvstoppning, raw food, slow food, smart food, functional food och så vidare.

– Bitvis har det varit som att glida in på en räkmacka, säger Emma Åkesson blygsamt.

Problem och lösningar

För framgången har naturligtvis krävt hårt arbete, kunskap och en förmåga att identifiera störande problem och att hitta lösningar på dem. Det gäller i båda Emma Åkesson företag, Food Development och Calido.

Food Development är ett konsultföretag som hjälper små och stora livsmedelsföretag att utveckla framtidens mat.

– Det kan antingen vara ett företag som vill ta fram en ny produkt men inte själva kan livsmedel. Då står jag för all kunskap ända fram till marknadsföringen av den färdiga produkten och vilka säljargument som är tillåtna att använda på en förpackning. Eller så kan kunden vara ett etablerat branschföretag som behöver se saker och ting med nya ögon, säger Emma Åkesson.

Bland den senare kategorin kunder finns bland andra Procordia med varumärken som Ekströms, Felix och Abba. Uppdraget åt den kundkategorin kan vara att utveckla en proteinprodukt eller en sammansättning av sockerarter som gör att en produkt främjar viktminskning eller viktökning (jo, det finns människor som har det omvända problemet).

Under sådana uppdrag samarbetar hon ofta med Igelösa Nutrition Science i Lund.

Alltmer ”on the go”

Ett exempel där företagen samarbetat ”från ax till limpa” är framtagandet av Oriflames wellness-sortiment som nu säljs under parollen ”skönhet inifrån” och är mycket uppskattat på marknaden.

Calido AB har två inriktningar. Den ena är att skräddarsy mellanmål i form av barer åt företag. Den andra är att erbjuda kunder Calidos färdiga barer och att sälja dem under eget varumärke och med egen design av förpackning.

Antingen paketerar kundföretagen själva produkten och förser den med egna varumärken och egen design. Barerna kan också användas som gåvor till kunder eller anställda.

Emma Åkesson har länge sett ett behov bland människor som inte tar sig tid att sitta ner och äta det de behöver få i sig. Samtidigt växer sig den amerikanska trenden att äta ”on the go” allt starkare i Sverige. Att ha något ät- eller drickbart i handen medan vi gör något annat har blivit mycket vanligare.

– Både vuxna och unga fuskar ibland med lunchen, får sedan inte i sig något på hela eftermiddagen och därefter direkt från jobb eller skola till träning. Många aktiva äter helt enkelt för lite. En bar är inte ett stort mål mat, men ger ändå mycket mer än vad enbart en frukt gör innan träningen, säger Emma Åkesson.

Mer fibrer och frukt

Hennes filosofi är att det ska vara lätt att äta rätt. Därför vurmar hon för den nya generationen barer som nu är på väg in på marknaden och innehåller mycket fibrer, frukt och bär.

De barer Emma själv tagit fram innehåller till exempel 33 procent äpple alternativt 12 procent blåbär. Många andra ligger fortfarande på en till två procent frukt.

– Sådana är jag trött på. En modern bar har faktiskt ett fenomenalt näringsinnehåll och den får dig att må bra. Den ger en mättnadskänsla, skingrar tankarna på mat och är bra för magen, sammanfattar Emma Åkesson.

Den nyttiga utvecklingen går också mot att det mättade fettet ersätts av fleromättat och att mängden salt i barerna minskar.

Utveckling mot nyttigt

Livsmedelsverket matvaneundersökning Riksmaten visar att många borde äta hälsosammare än vad de gör. Det gäller särskilt människor i åldern 18-30 år

– Det finns så många människor som bli sjuka av att de äter fel mat. Det handlar om hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och andra sjukdomar. För mig är det häftigt att kunna bidra till en utveckling där vi skapar bättre och nyttigare livsmedel, säger Emma Åkesson.

Och bidrar mest tycker Emma Åkesson själv att hon gör i form av egenföretagare. Plus att det gör jobbet roligare.

– Ja, det är kul att driva företag. Man får hela tiden lära sig nya saker. Det gillar jag. Det utvecklar mig och det är viktigt att ett jobb gör det, säger Emma Åkesson.

Anställde tillsammans

För en företagare kan även valet av omgivning vara betydelsefullt. För Emma Åkesson har kontoret på Johanneberg Science Park gett både inspiration och möjligheter till nya samarbeten.

Tillsammans med grannföretaget M. Picaut har hon vågat ta steget att anställa en person som jobbar 50 procent för respektive bolag.

Emma Åkesson ser fram emot att Johanneberg Science Parks pågående utbyggnad och hoppas att Calido också kommer att växa de närmaste åren:

– Om fem år tror jag att jag har flera personer anställda. Calido är ju en skalbar verksamhet. Det är svårare att med växa konsultverksamheten i Food Development. I så fall måste jag hitta andra med ungefär samma kompetens som jag har.

Fakta/Food Development och Calido

Affärsidé: att skapa en vardag med bra mat för så många människor som möjligt.

Antal anställda: en halv tjänst (delar en anställd med grannföretaget M. Picaut).

Drivkraft: att lära sig nya saker och att skapa nyttigare mat.

Läs mer här:

www.calido.se
www.fooddevelopment.se

Emma Åkesson om Johanneberg Science Park…

– Trevlig plats att ha sitt kontor på. För mig är den sociala aspekten av att ha andra människor omkring sig på jobbet väldigt viktig. Jag hade nog dukat under om jag suttit ensam och jobbat i fem år.

Text: Thomas Östberg