Johanneberg Science Park nominerade i Design S

Nyhet   •   Okt 07, 2016 08:00 CEST

Johanneberg Science Park är nominerade i Design S – tävlingen där Sveriges bästa design utses. Arkitekt är White arkitekter och byggherre är Chalmersfastigheter. Design S har delats ut i 10 år och prisar design i bred bemärkelse. Vinnare utses den 23 november under Design S-dagen.

"Uttrycksfull form, avancerad teknik och exceptionell hållbarhet – det är hörnstenarna i det nya landmärket Johanneberg Science Park i Göteborg. Bland hyresgästerna finns företag och organisationer som vill ligga i framkant inom kunskap, utveckling och innovation. Huset har designats för att aktivt stimulera idékraft och kreativt arbete. Gamla tiders kontorspentryn med mikro och kaffekokare är avskaffade till förmån för det gemensamma mötesplanet."

– Vårt uppdrag var att skapa miljöer som för människor samman, och då är kafékulturen oslagbar, förklarar Mattias Lind som är ansvarig arkitekt för huset.

Det kanske största greppet interiört var att låta huset självt berätta om sin tillkomst. Att man kan avläsa och härleda hela byggprocessen; med synliga kritstreck, siffror, skavmärken och liknande som uppstått under byggprocessen, och som normalt brukar kläs in eller täckas över. Det är en pedagogisk tanke att samhällsbyggnadssektorns eget hus ska kunna visuellt berätta om hur ett bygge går till. Att uppnå Miljöbyggnad Guld var utgångspunkten redan från start. Målet är att byggnaderna ska ge så liten miljöbelastning som möjligt under hela sin livslängd.

Pressmeddelnde Svensk Form

White arkitekter är dubbelt nominerade i år

Chalmersfastigheter

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.