​Ny elcykelpool hos Johanneberg Science Park

Nyhet   •   Feb 11, 2016 08:00 CET

Nio elcyklar är nu redo att lånas ut utanför Johanneberg Science Park. Elcyklarna hänger stöld- och väderskyddade i ett helautomatiskt garage och laddas med hjälp av solpaneler. Genom en enkel knapptryckning via din mobil lånar du elcykel, hjälm och regnponcho.

Företagen Off Course och Move About har tillsammans tagit fram den unika elcykelpoolen som en del i samverkansprojektet Elmob. Projektet är ett initiativ av Göteborgs Stad och ska underlätta hållbart resande i Göteborg med hjälp av elektrifierade, delade transportlösningar. Som medlem i Move About och deras pool för elbilar kan man även boka elcyklarna via samma boknings- och betalsystem. Göteborg Energi är med och bidrar till Elmob genom finansiering av solceller.

Man bokar enkelt elcyklar på www.moveabout.se den tiden man behöver elcykel. När bokningen börjar, får man ett SMS. Man svarar på SMS ’et med sin PIN-kod när man är på plats, varefter bokningen aktiveras och man kan hissa ned en elcykel (med tillgång till t ex hjälm och regn-ponchos). Efter sin resa så sätter man tillbaka elcykeln i ledigt utrymme och hissar upp elcykeln i garaget igen.

Priset för elcykelpoolen är 1/3 av priserna för elbilspoolerna och dessa båda transportslag kompletterar varandra mycket bra (elcykel för resor upp till max 10km och elbil för längre resor). Priser framgår på www.moveabout.se.

Chalmersfastigheter är partner i samarbetet och ansvarar för implementeringen på Chalmers Campus Johanneberg.

• -Satsningen går i helt linje med utvecklingsarbetet för området med att finna alternativa transporter och uppmuntra initiativ för att skapa hållbarare campus och bidra till bättre hälsa och miljö, säger Sven-Erik Adolfsson, vd Chalmersfastigheter.
  • -För Johanneberg Science Park som nu startar upp som fysisk mötesplats kommer elcykelpolen väl till pass och ger ytterligare ett möjligt transportsätt i direkt anslutning till husen. I juni lanserades bussen inom samarbetsprojektet ElectriCity, linje 55, som har gett givit denna del av området en helt ny tillgänglighet., säger Mats Bergh, vd Johanneberg Science Park.

I år har 400 personer fått nya arbetsplatser på området, en del i en utveckling som bara börjat. Det ligger i Johanneberg Science Parks uppdrag att attrahera företag till området, i nära samverkan med Chalmers, och att skapa förutsättningar för samverkan i nya projekt där företag, forskare och studenter möts för att utbyta erfarenheter, få nya idéer och skapa bättre affärer i nya sammanhang. Mötesplatser, nätverk och strukturer som gör det lätt att komma i kontakt varandra.

Inom projektet finns också en elcykelpool utanför Lindholmen Science Park som invigdes den 26 oktober i 2015.

Läs mer om projektet