​Nytt projekt designar om kläder och renar tvättvatten för att minska utsläpp av mikroplaster

Nyhet   •   Jan 12, 2018 12:46 CET

Forskningsprojektet leds av Swerea IVF med målet att skapa kunskap och riktlinjer som ska hjälpa textilindustrin att designa och skapa kläder gjorda av syntetiska tyger som inte släpper ifrån sig mikroplaster. Projektet undersöker också hur tvättmaskiner är konstruerade och om de kan kompletteras med ett filter, eller en tvättpåse, som kan minska utsläppen av mikroplaster.

Genom att formera forskarlag med representanter från Swerea IVF, Textilhögskolan i Borås, HSB Living Lab, och utvalda industrimedlemmar är målet att få ner utsläppsnivåerna av mikroplaster till noll. Målet är att förebygga mikroplaster på såväl nationell som internationell nivå.

- Vi på Johanneberg Science Park ser verkligen fram emot att vara en del av det här projektet, eftersom det ger oss möjlighet att utveckla kunskap om hur utsläpp av mikroplaster skapas när vi tvättar kläder. Det har en nära koppling till vår vardag och är en viktig del av en mer hållbar livsstil och leverne, och jätteviktigt för att ta hand om miljön. Vi ser också fram emot att kunna testa och mäta resultat i HSB Living Lab’s tvättstugor. Vi kommer också ha workshops med Västsvenska Kemi- och Materialklustrets 29 företag som också är involverade i projektet, säger Evdoxia Kouraki, projektledare på Johanneberg Science Park.

Stor efterfrågan skapade innovativt projekt

- Projektet har kommit till på industrins initiativ efter en förstudie inom Mistra Future Fashion (läs om förstudien här) och baseras även på andra studier som vi gjort, till exempel inom det formasfinansierade projektet SUPFES, säger Sandra Roos, Swerea IVF, som forskar inom miljöpåverkan från textil, med särskilt fokus på kemikalier. Det finns ett oerhört stort engagemang hos tillverkare av textila produkter såväl som hos leverantörer av tvättmaskiner att komma tillrätta med utsläppen av mikroplaster. Vi på Swerea IVF har under senare tid varit överösta med frågor om mikroplaster och flera företag vill börja testa sina produkter. Så vi tog initiativet till ett större forskningsprojekt som kan ge svar på alla dessa frågor.

- Vi vände oss sedan till Johanneberg Science Park och Västsvenska Materialklustret för att vi ser en stor möjlighet att generera ny viktig kunskap om mikroplaster i tvättvattnet genom HSB Living Lab som Johanneberg Science Park, HSB och Chalmers har initierat. Västsvenska Kemi och Materialklustret kommer att vara en viktig partner för att hitta bra lösningar för att hantera de uppsamlade mikroplasterna, fortsätter Sandra Roos.

Aktörer går ihop för att hitta lösningar på gemensamt problem

- Det finns så stora kunskapsluckor inom området. Textil kan både generera men också bära med sig mikroplaster, det såg vi i förstudien. Vad som definieras som mikroplaster är också väldigt olika i tidigare studier. Vi behöver ta ett helhetsgrepp för att komma fram till hur vi bäst kan åtgärda problemet med mikroplaster. Det viktigaste är att ta reda på hur mikroplaster kan konstrueras bort. Vi måste rena vid källan innan de når havet, säger Sandra Roos.

Deltagande Företag
Bergans, Boob Design, Electrolux, Ellos Group, Fjällräven, Filippa K, Gina Tricot, Haglöfs, H&M, IKEA, Peak Performance, Sustema, TPC Textile och Y. Berger & Co.

Övriga organisationer
Chalmers, Johanneberg Science Park, Högskolan i Borås, STOP! Micro Waste, Peak Innovation (Vinnväxt initiativ från VINNOVA) och Västsvenska Kemi- och Materialklustret.

Finansiär
Projektet finansieras av FORMAS och pågår mellan åren 2018 och 2020.

Kontaktperson för projektet
Christina Jönsson