Sveriges Innovationsriksdag till Göteborg 2014

Nyhet   •   Jun 03, 2013 13:45 CEST

Göteborg får äran att nästa vår samla företrädare för Sveriges inkubatorer och science parks med politiker, beslutsfattare och näringslivsrepresentanter för dialog, erfarenhetsutbyte och inspiration. Planeringen har initierats av Encubator, GU Holding och Johanneberg Science Park.

Science parks och inkubatorer har centrala roller i Sveriges regionala näringslivsutveckling och internationalisering. Sveriges Innovationsriksdag är namnet på Swedish Incubators & Science Parks (SISPs) årskonferens.

I år hölls Sveriges innovationsriksdag i Lund där cirka 200 personer träffades för att diskutera svensk innovation och den högaktuella globala trenden öppen innovation. Dessutom presenterades flera framgångsrika case från inkubatorer och science parks runt om i landet.

Planeringen av tema och upplägg för nästa års konferens i Göteborg har nu påbörjats. Målsättningen är att lyfta fram Västsveriges styrkeområde som innovationsregion, samt skapa forum för diskssion om jobbskapande och regional utveckling som en del av valåret 2014.

- Sveriges Innovationsriksdag är en viktig mötesplats för nationell dialog, kunskapsutbyte och nätverkande kring hur inkubatorer och science parks kan stimulera ännu fler kunskapsintensiva tillväxtföretag – företag som genererar nya jobb, bidrar till regional näringslivsutveckling och stärker Sveriges konkurrenskraft på den globala marknaden, säger Magnus Lundin, Vd för SISP.

De operativa gruppen drivs av SISP-medlemmarna EncubatorGU Holding och Johanneberg Science Park i nära samverkan med partners inom Göteborgs innovationssystem.

Swedish Incubators & Science Parks (SISP)

Sveriges Innovationsriksdag i Lund

Årets innovationsriksdag uppmärksammades medialt och i bloggar, bland annat genom ett reportage i Sydsvenskan och ett inlägg i Näringsdepartementets Näringsbloggen, vilka vi varmt rekommenderar dig att ta del av!

Sydsvenskans intervju med SISPs Vd Magnus Lundin och Region Skånes Näringslivsdirektör Bodin Rosvall Jönsson
Näringsbloggen om Sveriges Innovationsriksdag 2013

Har du frågor, hör gärna av dig till:

Klementina Österberg
klementina.osterberg@holding.gu.se