The Core Company stärker andras varumärken

Nyhet   •   Maj 06, 2014 07:00 CEST

Från början jobbade The Core Company enbart med varumärken. I dag hjälper företaget ofta sina kunder hela vägen till innovation och produktutveckling. Så bra att man nyligen belönades med Red Dot Design Award.

När The Core Company startades 1995 var verksamheten enbart inriktat på att hjälpa företag med deras strategiska varumärkesarbete.

Men de senaste tio åren har innovation och produktutveckling blivit en allt större del av den ständigt växande verksamheten och står i dag för ungefär två tredjedelar av omsättningen.

– I en del fall räcker det att hjälpa kunden med det strategiska varumärkesarbetet. Men ibland finns det behov av att gå vidare från konceptnivå och aktivera varumärket genom att utveckla produkter och tjänster eller att ta fram nya, säger Sebastian Roos som tillsammans med Caspar Andrén och Linus Larsson arbetar som innovationskonsulter på The Core Company.

Labbet är en fördel
Företaget har sammanlagt tolv anställda: tre i Stockholm, två i Malmö och resten i Göteborg där man har kontor vid Kungstorget.

Företagets anläggning på Chalmersområdet kallas Core Lab. Lokalen är en fullt utrustad modern mekanisk verkstad och gör verkligen skäl för namnet.

– Här kan vi testa, utveckla och skapa produkter åt företag inom allt från teknikorientrad industri till livsmedelsföretag. Det är ju inte alla kunder som har egna lab, så det här ger oss en stor fördel, säger Caspar Andrén.

Ett exempel på den förra kategorin är evakueringsutrustningen för personal som arbetar i vindkraftverk som Core Company tagit fram åt Cresto i Halmstad.

Efter tre års arbete blev ResQ DD klar i höstas. I leveransen till kunden ingick också tester, valideringar och avstämningar med kund samt ett färdigt och klart patent.

Stärker egna varumärket
Utrustningen, som inte kräver någon växellåda till sin kraftöverföring och därför är enklare och säkrare än konkurrenternas, belönades nyligen med det prestigefyllda tyska priset Red Hot Award i kategorin Industrial Devices.

– Väldigt roligt förstås och ett stort erkännande. Priset stärker vårt varumärke enormt, säger Linus Larsson som utvecklade Resq DD tillsammans med Sebastian Roos.

En annan uppmärksammad produkt från labbet är Essves gröna skruvlåda i plast som snart finns på vartenda bygge och dessutom exponeras i varje fixar- och snickarprogram på teve.

Lådan löste ett gammalt branschproblem där snickare lade en hel del tid varje dag på att bära och hämta lösa pappkartonger med spik. Dessutom hände det att bottnarna lossnade när kartongerna blev blöta.

Spånar i verkligheten
Men lösningen, i form av en väska som rymmer en hel dags spikbehov, kom inte enbart till i labbet.

– Nej, vi är ute en hel del i verkligheten när vi spånar. Genom att följa och studera människor i deras vardag får man en bra uppfattning om hur behoven verkligen ser ut. Det ger insikt och skapar kreativitet. Det funkar inte att bara sitta hemma och fundera, säger Sebastian Roos.

Core lab fungerar lite grann som en inhyrd utvecklingsavdelning där kunden äger allt som arbetet resulterar i. Det unika är alltså att kunden erbjuds hjälp hela vägen från att aktivera varumärkets kärnvärden till att utveckla nya produkter. När det finns behov görs arbetet tillsammans med en reklambyrå eller en kommunikationsbyrå.

För att lära sig mer om marknader och konsumentgrupper utnyttjar Core Company mer och mer de kunskaper och verktyg som företagets ägare, marknadsundersökningsföretaget TNS-Sifo, kan erbjuda.

– Dels har de stora mängder statistik. Dels kan vi skicka med egna frågor i deras undersökningar. Vi kan också få tillgång till testpaneler. Svaren är bra måttstockar som visar om vi är på rätt väg eller inte, säger Caspar Andrén.

Känslor för verkstadsfräsar
På Core Company har man noterat att den känslomässiga relationen till ett varumärke blivit allt viktigare. Och nu handlar det inte längre enbart om konsumenternas relationer till slutprodukter, exempelvis Apples telefoner, utan även inköpares emotionella band till olika märken av verkstadsmaskiner, lastbilar och till och med reservdelar.

– Fler och fler inser att den emotionella sidan av ett varumärke har ett oerhört värde. Ett varumärke ska genomsyras av en känsla som gör att du vill bekanta dig med det, säger Caspar Andrén.

Han och kollegorna ser ljust på framtiden:

– Ja, fler företag skulle behöva ta del av våra kunskaper för att kunna göra ett bättre jobb för sina kunder. Så är det definitivt. Det finns mycket att göra.

Trivs i kunskapscentrum
Konsulterna på Core Company är väldigt nöjda med labbets placering och ser fram emot den expansion av Johanneberg Science Park som pågår.

– Det är bra att det blir större. Kul med nya företag och mer liv och rörelse. Vi hade gärna velat flytta till ett av de nya husen som ska byggas, men vår lokal måste uppfylla kraven för en verkstad och det blir nog lite svårt, säger Caspar Andrén.

Sebastian Roos fyller på:

– Det stärker oss att sitta här, i ett epicentrum av kunskap. Det ger möjlighet att kommunicera med professorer inom massor av olika områden. Johannebergs Science Park fyller också en viktig funktion. Vi har gått den vägen både för att hitta nya kunder och för att hitta kontakter med forskningen, säger Sebastian Roos.

Text: Thomas Östberg