Tysta offentliga rum - en satsning på 20 miljoner

Nyhet   •   Jun 27, 2014 12:26 CEST

Göteborg och London blir testarenor för innovationsprojektet som ska ge stadsmänniskan ro. IMCG leder satsningen. Johanneberg Science Parks roll är en del inom projektledning med samordning av stadens aktörer och demonstratorer.

I sambarbetsprojekt ”Tysta offentliga rum” skapas lugna oaser mitt i staden. Med avancerad teknik dämpas störande ljud från exempelvis intilliggande trafikleder och får miljön att upplevas harmonisk. Ljud kan även tillföras eller förändras för att skapa behagliga platser. 20 miljoner kronor satsas varav hälften kommer från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

- Johanneberg Science park ska knyta ihop de samverkansprojekt som pågår inom Göteborg Stad främst Göteborgs Innovationsplattform och Elecricity och hitta rätt demonstratorer för tester i Göteborg. Internationalisering med nätverket International Association of Science Parks and Areas of Innovation (IASP) och våra EU-projekt är också en del, att hitta en marknad för konceptet utanför Sverige och Europa för en bred implementeringen. I länder med tätar stadsmiljö och varmare klimat kan konceptet vara ännu mer intressant både för parker och stråk, säger Maria Ådahl, ansvarig för Open Arena Urban Development Joahnneberg Science Park.

Projektaktörer:

Innovationsföretaget IMCG leder projektet och innovationsprocessen. Johanneberg Science Park, Sveriges tekniska Forskningsinstitut (SP), Institutionen för kulturvetenskap inom Göteborgs Universitet och KSE Gruppen AB bidrar tillsammans med forsknings- och ämnesexpertis samt med teknik och testlabb. Mottagarsidan representeras i projektet av Göteborgs Stad och Londons stadsledning samt Älvstranden utveckling AB.

Läs IMCGs pressmeddelande

Göteborgs Innovationsplattform