Frukostseminarium: Byggnaders klimatpåverkan – mer än bara energieffektivitet?

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2019 14:10 CET

Västvärldens första fossilfria förskola kommer att byggas i Göteborg.

Bygg- och fastighetssektorn står idag för ca 20% av Sveriges utsläpp av växthusgaser och hälften av en byggnads klimatpåverkan kan kopplas till byggskedet. Hur kan dessa utsläpp minskas?

Välkommen till frukostseminarium på Johanneberg Science Park om hur vi ställer om byggsektorn. I takt med att vår energi blir mer fossilfri och energieffektiviteten ökat har byggskedet kommit att få allt större fokus. Men hur gör man för att minska klimatpåverkan från byggskedet? Vad innebär klimatsmarta system- och materialval?

Frågeställningarna diskuteras med utgångspunkt i projektet Hoppet, västvärldens första fossilfria förskola som byggs av Göteborgs stad, Bengt Dahlgren AB mfl samt från forskningsprojektet Förenklad LCA.

Här kan du läsa mer om frukostseminariet.

Här kan du läsa mer om Förskolan Hoppet.

Deltar under frukostseminariet gör:

Hanna Ljungstedt från Lokalförvaltningen Göteborgs Stad
Maria Perzon från Bengt Dahlgren AB
Anna Högberg från Bengt Dahlgren AB
Sjouke Beemsterboer från Hållbart Byggande, Arkitektur och Samhällsbyggnadsteknik, Chalmers

Nina Jacobsson, Lokalförvaltningen Göteborgs stad är moderator.

Kontakt för frågor:
Tove Arnsvik, Johanneberg Science Park, 0708-582935
Maria Perzon, Bengt Dahlgren AB, 031-720 25 64

Johanneberg Science Park – Sveriges ledande samverkansarena för samhällsbyggnad

Vårt partnernätverk består av Göteborgs Stad och Chalmers tekniska högskola tillsammans med AB Volvo, Bengt Dahlgren AB, Förvaltnings AB Framtiden, Göteborg Energi, HSB, Husqvarna AB, MölnDala Fastighets AB, Peab AB, Riksbyggen, Tyréns AB, Skanska, Wallenstam, White arkitekter, Akademiska Hus, Chalmersfastigheter, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Kemi- och Materialklustret, samt över 150 små och medelstora företag.

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.