Hur ska Göteborg se ut för att klara regn och översvämningar?

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2015 06:00 CEST

PRESSINBJUDAN FRÅN CHALMERS OCH JOHANNEBERG SCIENCE PARK

Förhöjda havsnivåer och klimatförändringar utmanar orter som Borås, Göteborg, Kungsbacka och Lerum – och reser många frågor kring vatten. På torsdag träffas forskare, offentliga aktörer och industrin på Chalmersska huset för att ta itu med dem på ett nytt sätt.

Chalmers har skapat en ny mötesform – Rendezvous Avancez – som nu testas för första gången. Företag, kommuner, länsstyrelse och andra myndigheter har under fyra månader skickat in frågor som täcker ett brett spektra av ämnen kopplade till vatten. På torsdag får de träffa pålästa experter för fokuserade samtal kring 15 valda frågor.

Frågorna berör bland annat hur Göteborgs stads arkitektur bör se ut för att på bästa sätt hantera regn, och nationella riktlinjer kring byggprojekt och översvämningsrisker. Andra ämnen som kommer lyftas är förhöjda vattennivåer, borrhål i lera, rening av dricksvatten, åldrande ledningsnät med flera.

Tanken med konceptet är att skapa nya typer av möten mellan forskare och samhälle där fokuset är gemensam utveckling. Antalet inskickade frågor i premiäromgången har överträffat förväntningarna.

– Det här kommer att utveckla och stärka Chalmers utåtriktade samarbete, och bidra till utveckling av både samhället och forskningen inom relevanta områden kopplade till klimatförändringar och vatten, säger Karin Färnevik, projektledare för utvecklingsarbetet av Rendezvous Avancez.

Möt deltagare eller delta i delar av programmet!
Chalmers mötesdag Rendezvous Avances med tema Vatten – resurs, bristvara eller hot? samlar ett 60-tal frågeställare och matchande forskare.
Tid: torsdag den 8 oktober, kl 09.00-17.00
Plats: Chalmersska huset, Södra Hamngatan 11, Göteborg

Frågeställarna kommer från Borås Energi och Miljö, Göteborg Energi, Lerums Kommun, Reinertsen Sverige AB, Tyréns AB, Länsstyrelsen i Västra Götaland, Purenova Miljöteknik, Stadsbyggnadskontoret Göteborgs Stad, Stadsledningskontoret Göteborgs Stad, Kemira, Kungsbacka Kommun, Länsstyrelsen i Västra Götalands Län, Tyréns, Länsstyrelsen i Västra Götalands Län, VA-guiden och Avloppsguidens användarförening.

Samtliga deltagare och hållpunkter hittar du här.

Journalister är välkomna att delta 11.45-13.45, eller ta enskild kontakt inför heldagen.

Kontakta:
Karin Färnevik, projektledare, Chalmers Professional Education, 0705-211366, karin.farnevik@chalmers.se

Hela programmet och mer information hittar du här: www.ra-vatten.se

Mer om Rendezvous Avancez
Mötesformen Rendezvous Avancez fångar upp centrala frågor, utmaningar och idéer för att möta viktiga samhällsutmaningar inom hållbar utveckling. Rendezvous Avancez riktar sig till samtliga aktörer i den svenska samhällsbyggnadssektorn för ömsesidig nytta. Mötesplatsen har skapats genom samarbete mellan olika delar av Chalmers och Johanneberg Science Park. Engagerade parter inom Chalmers är styrkeområde Samhällsbyggnad, Chalmers Professional Education, Chalmers innovationskontor och Chalmers Industriteknik.

Johanneberg Science Park är en samverkansmiljö för idé- och kunskapsutbyten mellan akademin, näringsliv och samhällsaktörer på Chalmersområdet i centrala Göteborg. Aktiviteterna koncentreras till områdena Samhällsbyggnad, Energi, Material- & Nanoteknik. Johanneberg Science Park är en av sex Science Park-miljöer i Västsverige som tillsammans stärker regionens attraktivitet, konkurrenskraft och tillväxtförmåga.