Johanneberg Science Park uppmärksammar elbusslinje genom överraskningskonsert med Seinabo Sey

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2015 09:00 CEST

Det unika samarbetet ElectriCity har resulterat i Göteborgs första moderna elbusslinje. Johanneberg Science Park är en av aktörerna i projektet, och dessutom en av medskaparna av Silent Bus Sessions – kampanjen där några av Sveriges hetaste artister framför sina låtar inför ovetande resenärer på de tysta bussarna. Nu släpps musikvideor från Seinabo Sey.

– Elbusslinjen knyter ihop staden och gör vårt område lättillgängligt. En viktig komponent i utvecklingen av vår miljö där första etappen stod klar i år och 400 människor fått ny arbetsplats, säger Mats Bergh, vd på Johanneberg Science Park.

Se musikvideor här: ElectriCitys youtubekanal

För några veckor sedan överraskades resenärer på den nya elbusslinjen i Göteborg av konserter, samtidigt som musikvideorna spelades in. Idag lanseras kampanjen Silent Bus Sessions, med resultatet av inspelningen med Seinabo Sey. Låtarna är unika versioner av hennes hitlåtar ”Younger” och ”Hard Time”, som framfördes a cappella med hjälp av en kör.

– Jag har längtat efter att få möjlighet att sjunga med mina vänner från Tensta Gospel Choir, så det var väldigt kul att få den möjligheten. Det var en speciell dag. Passagerarna visste ju inte vad som skulle hända och det var lite nervöst vad det skulle bli för reaktioner, berättar Seinabo Sey.

Elbusslinjen, som startade den 15 juni, är ett resultat av samarbetet ElectriCity. Bussarna på den nya linje 55 är betydligt tystare än vanliga bussar och förhoppningen är att kampanjen ska dra ytterligare uppmärksamhet till den elektriska kollektivtrafiksatsningen.

Kampanj för ElectriCity
ElectriCity är ett samarbete mellan 14 partners inom näringsliv, forskning, stad och region. En av parterna är Johanneberg Science Park, som bidragit till projektet genom att undersöka vilka områden i gränslandet bygg och transport (kollektivtrafik) med tillhörande samhällsplaneringsfrågor som behöver studeras, analyseras och utvecklas för att möjliggöra en uppskalning av ElectriCity. Johanneberg Science Park ser också över vilka steg som behöver tas för att möjliggöra en uppskalning av tysta hållplatsmiljöer.

– Målet för ElectriCity är att testa lösningar som bidrar till en hållbar och mer attraktiv kollektivtrafik och med den här kampanjen vill vi skapa uppmärksamhet för den nya elbusslinjen, säger Mats Bergh på Johanneberg Science Park.

På torsdag fortsätter Silent Bus Sessions, då en ny artist släpper musikvideor.

Fakta ElectriCity
ElectriCity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle, där nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik utvecklas, demonstreras och utvärderas. Att testa och utvärdera eldriven busstrafik är en central del av ElectriCity. En tyst och utsläppsfri kollektivtrafik kan trafikera platser som inte är tillgängliga för trafik idag och öppnar därför nya möjligheter för planeringen av städer och tätorter.

De tre elbussarna på linjen drivs av förnybar el och är energieffektiva, tysta och helt emissionsfria. Fordonen är utrustade med batterier som snabbladdas vid ändhållplatserna. Ombord har resenärerna tillgång till wifi och möjlighet att ladda mobilen. Hållplatsen vid Teknikgatan på Lindholmen är placerad inomhus.

Förutom de tre helt eldrivna bussarna trafikeras linjen också av ett antal laddhybridbussar som går på el cirka 70 procent av rutten.

Utöver själva bussarna, omfattar samarbetet även att ta fram och testa nya hållplatslösningar, trafikledningssystem, säkerhetskoncept och energiförsörjning.
www.goteborgelectricity.se

ElectriCity är ett samarbete mellan 14 partnerorganisationer.
Företagen och organisationerna är: Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science Park, Lindholmen Science Park, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Keolis, Älvstranden Utveckling, Chalmersfastigheter och Akademiska Hus.

Johanneberg Science Park är en samverkansmiljö för idé- och kunskapsutbyten mellan akademin, näringsliv och samhällsaktörer på Chalmersområdet i centrala Göteborg. Aktiviteterna koncentreras till områdena Samhällsbyggnad, Energi, Material- & Nanoteknik. Johanneberg Science Park är en av sex Science Park-miljöer i Västsverige som tillsammans stärker regionens attraktivitet, konkurrenskraft och tillväxtförmåga.