Nya innovativa idéer för hållbart boende

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2014 06:30 CEST

Den 9 juni samlar Johanneberg Science Park en kreativ grupp med blandad bakgrund för att generera nya idéer för HSB och Riksbyggen. Det handlar om hur vi kan skapa framtidens hållbara boende genom tjänster för samägande och delande av resurser och ytor. Aktiviteten är del i en internationell innovationstävling, Smart Living Challenge, som syftar till att generera affärsmöjligheter och idéer för en hållbar livsstil i urbana miljöer.

Smart Living Challenge är uppdelad i tre kategorier; Live, Move och Eat, dvs hur vi kan leva, resa och äta smartare och mer hållbart. Tävlingen drivs av Munktell Science Park (Eskilstuna) i samverkan med Svenska institutet, Vinnova och SISP (Swedish Incubators & Science Parks). Inom tävlingen genomförs ett antal processledda workshops över hela världen, varav flera hos Science Parks i Sverige.

Johanneberg Science Park har tillsammans med två av sina delägare, Riksbyggen och HSB, valt att fokusera på en gemensam frågeställning:

Hur skapa framtidens hållbara boende genom tjänster för samägande och delande av resurser och ytor?

Frågan är speciellt aktuell i två projekt som är kopplade till både nationell och internationell forskning:

• HSB Living Lab är en testmiljö för forskning om framtidens hållbara boende. Nya tekniska och arkitektoniska innovationer ska testas under 10 år. Det är en byggnad med fler än 25 lägenheter för studenter och gästforskare som ska stå klara på Chalmersområdet 2015.
  • Positive Footprint Housing är ett bostads- och forskningsprojekt med ett helhetstänkande kring hållbar bostads- och stadsutveckling med människan i centrum, som planerar att bygga en bostadsrättsförening med 100 lägenheter angränsande till Chalmersområdet.

Dessa två projekt fokuserar båda på hållbarhet från såväl det sociala, ekonomiska som ekologiska perspektivet och är mycket väl lämpade som testbäddar för de vinnande tävlingsförslagen.

-  Under en 10-års period kommer vi löpande kunna implementera nya idéer och innovationer. Och många av de innovationerna från tävlingen Smart Living Challenge kommer vi med fördel kunna testa på plats, säger Sanna Edling, Projektledare HSB Living Lab.

-  Riksbyggen jobbar med idéer om och lösningar på hur man kan dela olika saker i en bostadsrättsförening. Många föreningar delar redan på massor av olika saker, allt från bagarstugor till kanin- och bilpool. Vi verkar för att man ska göra det i ännu större utsträckning, säger Charlotta Szczepanowski, Hållbarhetschef Riksbyggen.

Deltagarna i tävlingen får chansen att vara idésprutor i en kreativ process där de tillsammans i grupper tar fram tävlingsbidrag. Resultatet kan bli en produkt eller en tjänst som redan finns, är under utveckling, eller något helt nytt.

En professionell jury kommer att utse femton vinnare efter tävlingens slutdatum, 30 juni 2014. Dessa femton blir del av ett internationellt nätverk av entreprenörer, forskare och innovatörer och kommer att tas med på en inspirerande resa till några av Sveriges främsta innovationsmiljöer. De kommer även att möta potentiella storkunder och investerare som kan hjälpa individerna att förverkliga sina idéer och få dem att nå ut på en internationell marknad.

Mer om tävlingen går att läsa på Smart Living Challenges webbsida: www.smartlivingchallenge.com

Följ gärna aktiviteterna på twitter: #smartlivingchallenge #johannebergsp

Kontaktinformation:
Sanna Edling, Projektledare HSB Living Lab, 0702-757025
Charlotta Szczepanowski, Hållbarhetschef Riksbyggen, 08-6984142

Media är välkommen att delta, anmäl dig till:
Eva Hellberg, Kommunikationsansvarig Johanneberg Science Park, 0709-582110, eva.hellberg@johannebergsciencepark.com

Johanneberg Science Park är en samverkansmiljö för idé- och kunskapsutbyten mellan akademin, näringsliv och samhällsaktörer på Chalmersområdet i centrala Göteborg. Aktiviteterna koncentreras till områdena Samhällsbyggnad, Energi, Material- & Nanoteknik. Johanneberg Science Park är en av sex Science Park-miljöer i Västsverige som tillsammans stärker regionens attraktivitet, konkurrenskraft och tillväxtförmåga.