Pressinbjudan: Större västsvenskt samverkansprojekt för hållbara affärsmodeller

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2015 06:00 CET

Nästa vecka introducerar vi ett större västsvenskt samverkansprojekt om hur företag kan tackla hållbarhetsutmaningar genom att framtidssäkra företagets affärsmodell. Vi startar med att bjuda in till frukostseminarium med Björn Söderberg (tidigare pristagare av Göteborgspriset för hållbar utveckling). Fullsatt med 250 deltagare. Det finns några platser för media.

Tid: Onsdag 18:e mars, kl 7.30-9.30 (frukost från kl 7.30, programmet startar kl 8.00)
Plats: Chalmers Conference Center, lokal RunAn

Välkommen att anmäla dig till eva.hellberg@johannebergsciencepark.com

Inbjudan till seminariet:

Hur vänder du framtidens hållbarhetsutmaningar till konkurrensfördelar?

Frågor som resursbrist, klimatpåverkan, arbetsförhållanden mm berör allt fler företagare. Samtidigt ökar kraven på transparens och information om hur varje verksamhet hanterar hållbarhetsfrågorna. I detta nya paradigm är medvetna företag redan morgondagens vinnare. Andra är det inte.

Att arbeta hållbart behöver inte innebära en begränsning eller kostnad, tvärtom är vi övertygade om att det ger nya affärsmöjligheter och ökad konkurrenskraft!

Som en del av ett större västsvenskt samverkansprojekt, bjuder vi in till ett kostnadsfritt frukostseminarium med Björn Söderberg, tidigare pristagare av Göteborgspriset för hållbar utveckling. Björn har också utsetts till Årets talare och gjort sig känd för att förena entreprenörskap och hållbarhetstänkande. Under detta seminarium presenterar vi också ett arbete för hur företag kan tackla hållbarhetsutmaningar genom att framtidssäkra företagets affärsmodell.

08.15 Hur hållbart blir lönsamt? - Björn Söderberg delar med sig av erfarenheter kring betydelsen av att förena hållbarhetsaspekter och affärsutveckling. Med utgångspunkt i frågorna ”Vad säljer vi?” och ”Hur producerar vi det?” visar Björn på ett konkret sätt hur hållbart blir lönsamt och hur framtidens företag ser ut.

09.00 – 9.30 Det regionala samverkansprojektet ”Hållbara affärsmodeller” presenteras. Med start från våren 2015 kommer detta projekt inleda en rad aktiviteter för att både brett inspirera men också för att direkt utrusta Västsvenska företag att kunna framtidssäkra sin affärsmodell. Ta del av en modell för hur företag kan gå till väga.

Vi är flera aktörer som vill bjuda in dig till detta, så vi ber om överseende för eventuellt dubbla inbjudningar.

Har du frågor, är du välkommen att kontakta;
Björn Westing,Tel +46 708 75 48 63,  bjorn.westling@johannebergsciencepark.com

Läs mer om Hållbara affärsmodeller

Johanneberg Science Park är en samverkansmiljö för idé- och kunskapsutbyten mellan akademin, näringsliv och samhällsaktörer på Chalmersområdet i centrala Göteborg. Aktiviteterna koncentreras till områdena Samhällsbyggnad, Energi, Material- & Nanoteknik. Johanneberg Science Park är en av sex Science Park-miljöer i Västsverige som tillsammans stärker regionens attraktivitet, konkurrenskraft och tillväxtförmåga.