Packa smart för en frisk semester i vinter

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2017 11:48 CET

Ipren (ibuprofen) tablett 400 mg. Läkemedel vid tillfällig värk och feber. Från 12 år. Max 3 dagars behandling. Läs alltid bipacksedeln, särskilt vid överkänslighet, annan sjukdom, graviditet eller om du försöker bli gravid. © McNeil Sweden AB, Box 4

När man är ute och reser kan det vara bra att ha ett reseapotek tillhands för att snabbt och enkelt kunna behandla allt från skrubbsår till magsjuka, värk och feber[1]. Besöker man varma och soliga platser med hög luftfuktighet finns också en risk att drabbas av värmeslag[2].

Se även till att ha receptfria läkemedel med på resan. Även om dessa produkter också finns utomlands kan det ibland vara svårt att välja rätt när de verksamma ämnena skrivs på främmande språk, och det kan vara långt till närmaste apotek när det är som mest akut[3].

– När man är ute och reser känns det ofta extra viktigt att hålla sig frisk och med ett genomtänkt reseapotek kan man snabbt behandla eventuella skador eller åkommor fort. Det optimala innehållet i reseapoteket varierar förstås och bör vara anpassat efter såväl resmål, årstid, om man reser med barn som det egna allmäntillståndet. En annan viktig förberedelse innan man beger sig iväg på långresa är att se över sitt vaccinationsskydd, säger distriktsköterskan Ulrika Juhlin.

Checklista inför resanDet kan vara svårt att veta vad man bör ha med sig på sin semester. Som en hjälp på vägen har distriktsköterskan Ulrika Juhlin sammanställt en lista med de viktigaste produkterna som kan utgöra en bra bas i ett reseapotek.

• Solskydd
  • Kylbalsam
  • Vätskeersättning
  • Plåster, skavsårsplåster och kompresser