34% tillväxt för barnartiklar och leksaker på nätet 2015

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln genom att ta fram rapporten E-barometern. I E-barometerns årsrapport för 2015 kan du läsa om e-handelns utveckling under hela 2015.

En av de snabbast växande branscherna på nätet är barnartiklar och leksaker. Leksaker är produkter som visat sig fungera väl på nätet. Kläm- och kännfaktorn är förhållandevis låg och ofta handlar kunderna åt sitt barn eller barnbarn. Just bristen på tid och vilja att hushålla med sin energi har gjort att småbarnsföräldrar har omfamnat det allt större utbudet av barnartiklar och leksaker på nätet. E-handlarna syns allt mer, blir fler och driver på försäljningen där barnfamiljer kan handla var och när de vill. Det är kvinnor mellan 30 och 49 år som är de mest frekventa kunderna i e-handelsbutiker som tillhandahåller barnrelaterade produkter. Det finns dock plattformsskillnader. När det kommer till köp via mobiltelefon och surfplatta har vågskålen istället tippat över till männens favör i samma ålderskategori.

Leksakshandlarna är till viss del förskonade från utlandskonkurrens. Endast tre procent av kvinnorna, som är den huvudsakliga målgruppen för produktkategorin, har handlat i utlandet. Det är tänkbart att konsumenterna är mer försiktiga och beskyddande när de handlar till sina barn, i synnerhet då farliga kemikalier i barnprodukter har uppmärksammats vid flera tillfällen i media. 14 procent av e-handelskonsumenterna har under fjärde kvartalet 2015 e-handlat barnprodukter. Uppdelat på leksaker och övriga barnartiklar var det i snitt över året jämnt fördelat över mellan de två kategorierna. Precis som i den totala leksakshandeln står försäljningen i det fjärde kvartalet ut eftersom julhandeln med leksaker alltid är omfattande.För helåret 2015 hade nätbranschen en tillväxt på 34 procent och omsatte 1,4 miljarder.

Registrera dig här för att få E-barometerns årsrapport för 2015 till din mail

• Barn, ungdom