Jollyroom ökade omsättningen med 187 miljoner kronor 2015

Jollyroom säljer barn- och babyprodukter på nätet. Bolaget etablerades av grundarna till Komplett år 2010 och har fått en ledande position i Norden inom barn- och babyprodukter. Total omsättning år 2015 blev 392 miljoner kronor och verksamheten levererar nu lönsam tillväxt.

100% tillväxt gentemot förra året

2014 omsatte Jollyroom 197 miljoner kronor till konsumenter i Norden, 2015 fördubblades omsättningen till 392 miljoner kronor. Vi ökade kraftigt på samtliga marknader i Norden och börjar nu etablera oss starkt även i Danmark och Finland. Den snabba tillväxten har fortsatt under 2016 och vi ser att fler och fler kunder hittar till Jollyroom. Konsumentens köpbeteende förändras och allt fler kunder byter ut fysiska butiker mot näthandel. I denna förändring är Jollyroom en vinnare säger Ole Sauar, grundare och huvudägare, Jollyroom.

Varuhandel på nätet för 162 miljarder kronor

Enligt undersökningen E-handel i Norden, som tas fram av PostNord, handlade nordiska konsumenter varor på nätet för 162 miljarder kronor under 2015. 75% av den nordiska befolkningen, i åldern 18 - 79 år, handlar varor på nätet minst 4 gånger per år. Vi ser en ständig ökning av vår kunddatabas och har nu över 600 000 kunder som handlat från oss sedan start, säger Sauar.

Målet är att omsätta 1 miljard kronor 2017

Jollyroom har stora ambitioner och ska nå målet på en miljard i omsättning 2017. Vi växer kraftigt i hela Norden och hittills ligger vi bra till i förhållande till målet. Det är dock viktigt för oss att växa med fortsatt lönsamhet, vi avslutar därför leverantörssamarbeten och arbetssätt som inte bidrar positivt till vår lönsamhet, säger Sauar.

SAP som affärssystem

Efter att ha bytt affärssystem två gånger under tiden hos Komplett (1996 - 2011) valde grundarna av Jollyroom SAP som affärssystem från dag ett. Bakgrunden var enkel, att byta system den dag då 10 miljoner kronor om dagen ska faktureras ut ur systemet blir alltför kostsamt och riskfyllt. Däremot har det varit krävande att använda samma datasystem som Volvo i startfasen, det är först nu i 2015 och 2016 vi börjar hämta ut effekterna från detta. Vi förväntar oss att det blir en stor konkurrensfördel i framtiden. Näthandel handlar mycket om affärssystem och logistik. Har du inte rätt system och rätt kostnadsnivå överlever du inte framtidens konkurrenssituation, säger Sauar.

Effektivt varuflöde mellan producent och slutkund

Jollyroom arbetar för att reducera varuflödet mellan producent och slutkund. Allt för många varor skickas kors och tvärs i Europa inom vår bransch vilket kostar enorma summor. Vi önskar att våra varor ska gå direkt från fabrik till vårt centrallager i Göteborg, därifrån skickar vi varan vidare till slutkunden i Norden. De pengar vi sparar på detta ger vi till kunden i form av ett lägre pris, säger Sauar.

Hela verksamheten drivs från Tagene i Göteborg

En hög tillväxt bidrar till ständiga utmaningar och i slutet av förra året utökade Jollyroom sina lokaler från 11.300 till 21.000kvm. Vi har nu 21.000 kvm kontor och lager på Tagenevägen utanför Göteborg. Att anpassa organisation, system, utrustning och lokaler till större omsättning är krävande. Vi investerar löpande i effektivisering av verksamheten. Det är en ständig process som är nödvändig om man ska bli en vinnare inom e-handel, säger Sauar.

210 anställda

Jollyroom sysselsätter 110 fastanställda och har 100 extraanställda.Vi styrs av olika säsonger, bland annat har vi en stor peak under julhandeln. Vi har därför etablerat en flexibilitet i vårt system som gör att vi kan anpassa våra kostnader efter behov och säsong, säger Sauar.

Fokus på intern kompetens

Jollyroom driver det mesta i egen regi såsom lager, marknadsföring och rekrytering. Till IT-utveckling använder vi konsulter. Detta beror på att komplexiteten i våra IT-system kräver experter inom varje modul. Allt annat bygger vi i egen regi då det handlar om att bygga upp kompetens långsiktigt internt, säger Sauar.

Ledarutveckling

Vi ser till att kompetensutveckla våra ledare och nyckelpersoner löpande för att nå framgång. För att ständigt utveckla våra ledare används boken "från ord till handling" vars teorier är fastställda av bland annat den tidigare skridskoåkningstränaren Hans Trygve Kristiansen. Kristiansen var bland annat tränare till Johan Olav Koss och har 13 OS-medaljer som tränare. När du börjar som ledare på Jollyroom får du boken i handen, sedan följer vi upp med löpande ledarutbildning efter det. Det finns inget ”hokus pokus”, det handlar om att sätta självklarheter i system, säger Sauar.

Kraftig tillväxt 2016

Vi har haft en kraftig tillväxt hittills under 2016 och är nu en ledande aktör i Norden. Vi kommer nå målet, att omsätta över 600 miljoner kronor 2016, avslutar Sauar.

Ägarstruktur

Ole Sauar, VD och grundare äger bolaget med en andel på 60%. Egmont har blivit aktieägare under de senaste åren och kontrollerar 36%. De övriga grundarna till Komplett med Eric Sandtrø i spetsen kontrollerar 4% genom sin näthandelssatsning Fjellsport Group.

Jollyroom Group AB är ledande inom e-handel av barn- och babyprodukter i Norden. Verksamheten bedrivs från Tagene utanför Göteborg där de har 21.000 kvm lager och kontor. År 2015 blev omsättningen 392 miljoner kronor och idag har företaget totalt 210 anställda. Jollyroom har en ledande position inom näthandel för barn- och babyprodukter i Norden.

Ole Sauar är 37 år gammal och har 20 års erfarenhet av e-handel. Sauar etablerade en av de första nätbutikerna, Viking Computer år 1996. Företaget sammanslogs med Komplett år 1999. Efter en period som chef för Kompletts fysiska butiker i Norge tog Sauar ansvar för upp-byggnaden av Komplett i Sverige och Danmark från år 2000 till 2009. År 2010 startades Jollyroom i Göteborg. Canica (Stein Erik Hagen med familj) köpte ut alla aktieägare från Komplett år 2011.

För mer information:

E-handeln i Norden

Jollyroom

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ole Sauar, VD, Jollyroom

E-post: ole.sauar@jollyroom.se