Positivt klimatbokslut för Jönköping Energi

Idag presenterades Jönköping Energis klimatbokslut för 2013 som visar att vi bidragit till att undvika klimatpåverkande utsläpp med 132 000 ton koldioxid under 2013. Prognosen för 2015 visar att Jönköping Energi, t.ex. med hjälp av den nya biobränsleeldade pannan på Torsvik, kommer att undvika klimatpåverkande utsläpp med 248 000 ton koldioxid.

Energibolagen är mycket viktiga aktörer för att klara de svenska klimatmålen och Jönköping Energi vill vara med och bidra till en hållbar och resurseffektiv region. Ett första steg i rätt riktning är att göra en rapport över nuläget för att sedan ta fram strategier för att minska klimatpåverkan framöver.

I klimatbokslutet som Jönköping Energi låtit det oberoende konsultföretaget Profu AB ta fram, framgår att vi under 2013 bidrog till att undvika klimatpåverkan med 132 000 ton koldioxid genom den  verksamhet som vi bedriver inom Jönköping Energi. Dessutom pekar prognosen för 2015 på en undviken klimatpåverkan om 248 000 ton koldioxid. Det motsvarar ca 120 000 tur-och-returresor med flyg mellan Jönköping och New York.

Klimatbokslutet omfattar både direkt klimatpåverkan, det vill säga utsläpp från verksamheten som är beroende av bland annat bränsleval i våra anläggningar och fordon, samt indirekt klimatpåverkan, det vill säga de utsläpp som kommer av inköpt el, transporter och resor. Samtidigt tittar man på vilken klimatpåverkan man har undvikit genom alternativ avfallsbehandling, alternativ uppvärmning av lokaler och utsläpp som man undvikit genom att producera biogas och biogödsel.

Tack vare att våra kunder väljer fjärrvärme och lokalproducerad el som vi producerar på bästa
sätt ur klimatsynpunkt gör vi tillsammans stor skillnad för klimatet. Fjärrvärmen produceras lokalt med hjälp av avfall och biobränsle. Vi producerar även el av överskottsvärmen som annars skulle gått till spillo, vilket gör att vi tränger undan annan elproduktion som påverkar klimatet mer negativt.

”Vi är förstås glada över att klimatbokslutet bekräftar och förstärker bilden av Jönköping
Energi som viktig aktör för minskade klimatpåverkande utsläpp och tackar alla våra kunder som är med och bidrar till detta. Nu ska vi se över vilka åtgärder vi kan vidta för att ytterligare minska klimatpåverkan framöver i vår strävan att bidra till ett hållbart och resurseffektivt Jönköping”, säger Fridolf Eskilsson, VD på Jönköping Energi.

Malin Classon, Affärsområdeschef Värme och Kraft, 036- 10 83 05

Anna Carendi, Kommunikationschef, 036 -10 82 38

Jönköping Energi är samlingsnamnet för kommunens fyra energibolag, Jönköping Energi AB, Jönköping Energi Nät AB, Jönköping Energi Biogas AB och Huskvarnaåns Kraft AB. Vi förser 55 000 kunder med ljus, kraft, värme, kyla, biogas och fiberoptiskt bredband. Bolagen omsätter 1,4 miljarder kronor per år och vi är 270 anställda.