Egen secondhandmarknad för folkdräkter

Sälja eller köpa folkdräkt på second hand? Jo det blir möjligt i slutet av februari då en Folkdräktsmarknad arrangeras på Jönköpings läns museum!

Det är Dräktrådet i Jönköpings län, med representanter från Svenska Folkdansringen, Jönköpings läns hembygdsförbund, Jönköpings läns museum, samt Kultur och utveckling - Hemslöjd, Region Jönköpings län som vill höja kunskapen om länets folkdräkter.

Folkdräkter har burits i Sverige och utomlands under många århundranden. De är plagg som kan bäras vid de allra flesta tillfällen. Problemet kan vara att få tag i en folkdräkt. De flesta syr sin dräkt själva. Men det finns massor av urvuxna dräkter som saknar användare.

”Vi vill uppmärksamma folkdräkten och vi tror att intresse finns”, säger Eva Landén, utvecklare Hemslöjd vid Region Jönköpings län och fortsätter: ”Därför erbjuder vi en tid och plats för både säljare och köpare. Det är roligt om fler dräkter kommer till användning istället för att stanna i garderoben på grund av att storleken inte passar!”

Den som inte hittar någon begagnad folkdräkt kan se om museet har något material som passar för egen sömnad. Museet är sedan flera år en av länets få återförsäljare av material till folkdräkter. Uppgiften övertog museet när butiken Hemslöjden i Jönköping lades ner. Det är därför ingen tillfällighet att marknaden arrangeras på Jönköpings läns museum.

Folkdräktsmarknaden pågår mellan kl. 11–15 lördag den 28 februari. Eventuella säljare ska i god tid kontakta hemslöjdsutvecklaren på Region Jönköpings län. Framförhållning krävs för att hinna med skyltning och märkning.

Önskar ni mer information?
Välkommen att kontakta Eva Landén, hemslöjdsutvecklaren på Region Jönköpings län, telefon 036-32 59 95, e-post eva.landen@rjl.se

• folkdräktsmarknad
  • folkdräktmarknad
  • secondhandmarknad
  • second hand
  • jkpglm
  • marknad
  • folkdräkt

• Jönköping

Jönköpings läns museum är ett konst och kulturhistoriskt museum med lokaler i centrala Jönköping. Museet, liksom Friluftsmuseet i Jönköpings stadspark, drivs av Stiftelsen Jönköpings läns museum.

Verksamheten

I museets byggnader finns förutom utställningar även arkiv, magasin, ett omfattande bildarkiv, en ateljé för målerikonservering och mycket annat.

På museet  arbetar cirka 53 personer med allt från föremålsvård till utställningar, arkeologi, målerikonservering och byggnadsvård.

En viktig samarbetspartner för oss är Jönköpings läns konstförening. Sedan många år förvaltar vi deras samling och varje år arrangerar vi utställningar tillsammans där både Länssalongen och Ungdomens vårsalong är återkommande utställningar.