Pressmeddelande -

Länsmuseet och konstföreningen höjer ambitionerna och lyfter samarbetet i nytt avtal

Idag, tisdag den 11 mars 2014, undertecknades ett nytt samarbetsavtal mellan Stiftelsen Jönköpings läns museum och Jönköpings läns konstförening. Då parternas tidigare avtal är 37 år gammalt beslutade de att upprätta ett nytt som stämmer med deras gemensamma strävan att tillgängliggöra konst och främja konstlivet i Jönköpings län.

Anna Mårtensson, ordförande i Stiftelsen Jönköpings läns museum och Bengt von Strokirch ordförande i Jönköpings läns konstförening signerade det nya avtalet som ersätter föregångaren från 1977. Båda två är nöjda och vill nu utveckla ett proaktivt samarbete för regionens konstliv.

Anna Mårtensson berättar om innehållet i det tidigare avtalet:

”Det förra avtalet handlade i princip bara om förvaring och visning av konstföreningens konst, om vissa förmåner för konstföreningens medlemmar och om att konstföreningen skulle få ha en representant närvarande på länsmuseets styrelsemöten.”

Museet kommer även i fortsättningen att förvalta och visa konstföreningens konstsamlingar. Men i det nya avtalet fokuserar parterna på att tillsammans tillgängliggöra konst och främja konstlivet i Jönköpings län.

Mårtensson förklarar vidare: ”Det förra handlade inte om någon samverkan och heller inte om någon annan konst än föreningens. Det nya avtalet handlar på ett helt annat sätt om samarbete och om konsten i allmänhet.”

”Det nya avtalet understryker och förstärker samarbetet bättre än det förra”, poängterar Bengt von Strokirch.

Avtalet är framarbetat av representanter från museet och konstföreningen, med biträde av jurist från Jönköpings kommun, enligt beslut i Länsmuseets styrelse 11 mars 2013 det vill säga exakt för ett år sedan.

Bildtext: Bengt von Strokirch ordförande i Jönköpings läns konstförening och Anna Mårtensson, ordförande i Stiftelsen Jönköpings läns museum signerade ett nytt avtal mellan länsmuseet och konstföreningen 11 mars 2014. Här står de i utställningen "Bilder som berättar" med konst ur konstföreningens samling. (Bilden får endast användas i artikel om samarbetet mellan länsmuseet och konstföreningen.

Önskar ni mer information?
Välkommen att kontakta Anna Mårtensson, ordförande i Jönköpings läns museum, telefon 070-738 19 75 eller Bengt von Strokirch, ordförande i Jönköpings läns konstförening, telefon 0708-85 69 89.

• kulturarv
  • jönköpings län
  • konstförening
  • delaktighet
  • länsmuseum
  • samling
  • utställning
  • konst

• Jönköping

Jönköpings läns museum är ett konst och kulturhistoriskt museum med lokaler i centrala Jönköping. Museet, liksom Friluftsmuseet i Jönköpings stadspark, drivs av Stiftelsen Jönköpings läns museum.

Verksamheten

I museets byggnader finns förutom utställningar även arkiv, magasin, ett omfattande bildarkiv, en ateljé för målerikonservering och mycket annat.

På museet  arbetar cirka 55 personer med allt från föremålsvård till utställningar, arkeologi, målerikonservering och byggnadsvård.

En viktig samarbetspartner för oss är Jönköpings läns konstförening. Sedan många år förvaltar vi deras samling och varje år arrangerar vi utställningar tillsammans där både Länssalongen och Ungdomens vårsalong är återkommande utställningar.