Jontefonden lanserar rikskampanjen #väntainte

Jontefonden lanserar rikskampanjen #väntainte

Under våren lanseras en nationell kampanj för att motivera svenska folket att ta ställning inom organdonationsfrågan. Kampanjen #väntainte har sin grund i att många är positiva till organdonation men att allt för få har registrerat sig i donationsregistret. Nu tar Jontefonden ett ordentligt tag i frågan och uppmanar svenskarna att inte vänta.

– Vår absolut största fiende är väntan. Att människor väntar med att ta ställning och att drabbade familjer väntar på hjälp. Den 1 januari 2018 fanns det ett behov av 817 organ. En stor anledning till att många väntar med att registrera sig för donation är att man skjuter på det, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare på Jontefonden.

Kampanjen löper under resterande del av året och ska bidra till Jontefondens arbete med att skapa opinion i organdonationsfrågan för att fler ska ta ställning och att fler drabbade familjer ska få hjälp.

Enligt siffror från Socialstyrelsen är åtta av tio svenskar positiva till organdonation men endast 1,5 miljoner har registrerat sig i donationsregistret. Genom flera olika typer av aktiviteter ska den svenska befolkningen uppmanas till att registrera sin vilja.

– Kan du tänka dig att ta emot organ om du skulle behöva det för att överleva, kan du då tänka dig att ge, om ditt liv ändå är slut? Säger Tommy Ivarsson, insamlingsansvarig på Jontefonden, och fortsätter:
– En person kan ge upp till åtta personer ett nytt liv. Genom att ta ställning förenklar vi för sjukvården som snabbt kan agera för att rädda liv.

Samtliga Jontefondens ambassadörer som bland annat fotbollsspelaren Thomas Ravelli, artisten Morgan ”Mojje” Milacki, programledaren Renée Nyberg, komikerna Robert Gustavsson och Babben Larsson och artisten Jessica Andersson är med och stöttar kampanjen och för att skapa spridning och kännedom.

City Gross har valt att gå in och stötta kampanjen vilket betyder att hela butikskedjans personal och kunder kommer involveras och engageras genom olika aktiviteter i butiker, sociala medier och på webben.

– Organdonationsfrågan har blivit en viktig fråga för oss på City Gross. Det började med att Jontes familj, som handlade i butiken i Ytterby drabbades, varpå personalen i butiken slöt upp och gjorde en jätteinsats.
– Efter det insåg vi att om hela City Gross-familjen hjälps åt så kan vi faktiskt hjälpa till att göra skillnad genom exempelvis kampanjen #väntainte, som vi hoppas ska få fler i landet att ta ställning i organdonationsfrågan, säger Pontus Andersson, chef för marknad och e-handel på Bergendahls Food, som äger City Gross.

Läs mer om kampanjen #väntainte och ta ställning på: http://vantainte.nu