En illustration på hur båten kommer att se ut under GKSS Match Cup i Marstrand.

Nelson Garden ger Jontefonden vind i seglet under GKSS Match Cup

I samband med tävlingsseglingarna på GKSS Match Cup i Marstrand den 3-7 juli kommer åskådare för andra året i rad kunna åskåda en tävlingsbåt i Jontefondens orangea färger. Detta möjliggörs tack vare samarbetspartnern Nelson Garden.

Under de senaste åren har Jontefonden fått stor uppmärksamhet över stora delar av landet. Bland annat tilldelades Jontefonden priset som årets vårdhjälte på Svenska Hjältar-galan 2018. En helt egen gala i form av Jontegalan. Och inte minst på grund av att en av grundarna, Tommy Ivarsson, varit sommar- och vinterpratare i P1. För andra året i rad går nu även Jontefonden in som välgörenhetspartner för ett av de mest respekterade seglingsevenemangen i världen – GKSS Match Cup.

– Detta är andra året i rad som Jontefonden är välgörenhetspartner till Match Cup. Evenemanget är en viktig plattform för oss att nå ut och skapa kännedom om organdonationsfrågan. Att Nelson Garden möjliggör detta är guld värt och gör skillnad för många drabbade familjer runt om i Sverige. I år satsar vi på att samla in medel så att vi kan hjälpa fler att orka vara drabbade, säger Jontefondens generalsekreterare Gunilla Ivarsson.

– Företagssamarbeten är idag a och o för nå ut brett och för att skapa insamlingskraft. De sitter med muskler vi som relativt liten stiftelse inte har. Vi är imponerade av den energi som skapas runt omkring Jontefonden, säger Tommy Ivarsson, insamling-och pressansvarig på Jontefonden.

Tävlingsbåt på Marstrand
Nelson Garden har under det senaste året på olika sätt stöttat Jontefonden att sätta guldkant för de barn som väntar på eller har genomfört en transplantation, och deras syskon. Nu breddar Nelson Garden sitt stöd till Jontefonden genom att tillsammans bli partners till en av tävlingsbåtarna under Match Cup Sweden i Marstrand. Såväl segel som skrov kommer att vara stripade med Jontefonden och Nelson Garden.

– Evenemanget och destinationen Marstrand är ett utmärkt tillfälle att synliggöra vårt stöd till Jontefonden, någonting vi hittills inte har gjort i så stor utsträckning. Vi ser detta som ett startskott för att kunna stötta Jontefonden på ännu fler plan än tidigare. Det är fantastiska människor som engagerar sig i fonden och fonden är ett initiativ som kan göra verklig skillnad. säger Martin Borgström, vd Nelson Garden.

Match Cup Sweden är en seglingstävling och en del av den internationella World Match Racing Tour och avgörs på Marstrand 3–7 juli. Med hjälp av Nelson Garden möjliggörs Jontefondens deltagande för andra året i rad och möjlighet att sprida kännedomen om fonden.

För ytterligare information vänligen kontakta
Gunilla Ivarsson, generalsekreterare Jontefonden, 0709-22 79 68, gunilla@jontefonden.se
Tommy Ivarsson, insamling-och pressansvarig Jontefonden, 0708-22 79 22, tommy@jontefonden.se
Martin Borgström, vd, Nelson Garden, 0703-86 02 17,martin.borgstrom@nelsongarden.se

Om Jontefonden
Jontefonden startade 2014 med målet är att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant på en annars svår situation för familjer som väntar på eller har genomfört en organtransplantation. Sedan 2015 har fonden ett 90-konto, som garanterar extra stor öppenhet kring verksamhetens ekonomi, vilket i sin tur skapar stor seriositet och trovärdighet.

Om Nelson Garden
År 1933 såddes det första fröet till det som idag är Nelson Garden AB. Sortimentet omfattar produktområdena frö, lök och det mesta som hör trädgården till. Nelson Garden AB med sitt huvudkontor i småländska Tingsryd är en av nordens ledande aktörer inom området.

Jontefonden är en stiftelse för barn & ungdomar som väntar på eller har genomfört en organtransplantation och deras syskon. Stiftelsens mål är att öka livskvaliteten, skapa glädje och sätta guldkant på en annars svår situation. Fonden har fått sitt namn efter Jonathan Ivarsson som till följd av lungfibros behövde en lungtransplantation. Läs mer eller ansök om medel på http://www.jontefonden.se/