Besök från Sydafrika

Besök från Sydafrika

Två representanter från Small Enterprise Development Agency i Sydafrika besöker JIBS här veckan för att se hur och inom vilka områden ett forskningssamarbete kan utvecklas.

Mendu Luhabe, senior manager in programme analysis and development, och Mduduzi Dlamini, acting manager of the new offerings development unit, kommer under sitt besök i Jönköping att lyssna på flera presentationer från våra forskare men också träffa internationella kontoret, JIBS vd, ALMI, och Science Park.

– Det är viktigt för oss att bilda partnerskap och samla in kunskap från resten av världen, så att vi inte lägger tid och pengar på att återuppfinna grundforskning som redan har finns," säger Mendu Luhabe.

Ett ”memorandum of understanding” undertecknades i höst, och detta är det första mötet mellan Seda och JIBS för att konkretisera partnerskapet och reda ut hur och inom vilka områden man ska samarbeta.

"Främsta syftet med vårt besök här är att bekanta oss med den bästa internationella forskningen inom entreprenörskap, och se om det finns särskilda forskningsprojekt där vi kan samarbeta, säger Mduduzi Dlamini.

Seda erbjuder affärsutveckling och stödtjänster för små företag i Sydafrika. De genomför också program för affärsutveckling inom områden som prioriteras av regeringen.

– Vi är mycket glada att vi kan starta det här samarbetet, och se vad vi kan åstadkomma tillsammans, sa JIBS professor Ethel Brundin, som organiserar besöket.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University