JIBS studenter kom fyra i internationell tävling

De fyra masterstudenterna som deltog i tävlingen Family Enterprise Case Competition på University of Vermont i USA tog sig till en hedrande fjärdeplats.

JIBS-laget vann sin division och gick till final, men det blev alltså ingen vinst den här gången. Laget kommer hem med 1000 dollar i prispengar, och Matthias Waldkirch blev dessutom utnämnd till bästa presentatör i lagets division.

– Det här är ett jättebra resultat för oss, säger lagets coach professor Mattias Nordqvist i när han blir intervjuad i P4 Jönköpings program Lasso. Det var väldigt tuff konkurrens, i USA har man ju en längre tradition av den här typen av tävlingar. Men det här är ett bevis på att vi står oss väl i en internationell jämförelse när det gäller undervisning i entreprenörskapsfrågor, och framför allt familjeföretagsfrågor.

Tävlingen går till så att lagen får ett praktikfall som beskriver en situation eller ett problem som ett familjeföretag står inför, till exempel ett generationsskifte. Studenterna får sedan tre timmar på sig, inlåsta i ett rum utan hjälpmedel, att diskutera fallet och förbereda en presentation med en lösning och praktiska rekommendationer till företaget. Förslaget bedöms av en panel som består av företagare, rådgivare till företag och forskare.

– Jag är oerhört stolt över vad studenterna har åstadkommit på en ganska kort tid, fortsätter Mattias Nordqvist. Vi formerade laget i december, och flera av våra konkurrenter hade förberett sig i ett halvår. Det är oerhört imponerande hur snabbt de här fyra studenterna blev ett team och läste in sig på området. De har varit väldigt engagerade och ambitiösa och lagt mycket tid på det här.

– Vi hoppas att vi kan komma tillbaka nästa år och göra ännu bättre ifrån oss, avslutar Mattias.