Aktiestinsen överraskade med ytterligare aktiedonation

Aktiestinsen överraskade med ytterligare aktiedonation

Måndag 6 februari var det prisutdelning i JIBS Entrepreneurship Challenge. Första priset gick till Henri Valvanne för hans idé om att lättare kunna hjälpa ungdomar med psykiska problem på nätet.

JIBS vd Johan Roos inledde med att hälsa Lennart ”Aktiestinsen” Israelsson välkommen och önska grattis på födelsedagen. Aktiestinsen tog då tillfället i akt att överraska med ytterligare en aktiedonation till JIBS.

– Jag är så glad att jag får vara här och att jag har möjlighet att hjälpa och stödja ungdomarna. Jag vill sporra studenter till att våga satsa och ta språnget, sa Aktiestinsen och överlämnade donationen på 1 149 500 kr till Johan Roos i ett handskrivet brev.

Första priset på 50 000 kronor gick till Henri Valvanne, Finland, för hans idé om ett sätt att hjälpa unga människor med psykiska problem, eller i riskzonen för psykiska problem, genom att vara närvarande och stötta ungdomarna på nätet.

Andra priset på 30 000 kronor gick till Natallia Pisareva, Vitryssland, för hennes idé om ett enklare sätt att sprida klassiska konserter och andra evenemang till en bredare publik. Tredje priset på 20 000 kronor gick till Vassil Afzali, Bulgarien, för hans idé om att ytterligare utveckla teknologin automatiska dörrar.

Även Science Parks vd Therese Sjölundh närvarade och gav vinnarna ytterligare stöd att komma igång med sina verksamheter i form av konsultation, coachning och tillgång till lokaler/mötesplatser.

Entrepreneurship Challenge-juryn bestod av Johan Roos, vd och akademisk ledare för JIBS, JIBS Student Associations ordförande Xenia Johansson, JIBS alumnordförande Tommie Cau och vd för ITAB, Ulf Rostedt.

Efter prisutdelningen höll Aktiestinsen en föreläsning om sin framgångsresa.  Det var 2010 som Aktiestinsen donerade en aktieportfölj värd fem miljoner kronor till Internationella Handelshögskolan. Pengarna, som ska användas till att stödja studenters entreprenörskap, förvaltas långsiktigt av stiftelsen “Aktiestinsens stiftelse för främjande av studenters entreprenörskap”.

Internationella Handelshögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping, och erbjuder internationella utbildningar inom ekonomi, informatik och affärsrätt. Forskningen fokuserar på entreprenörskap och näringslivsförnyelse i en genuint internationellt inriktad verksamhet. Internationella Handelshögskolan har cirka 2 100 registrerade studenter, ca 240 anställda och omsätter ca 180 mnkr. För mer information besök www.jibs.hj.se.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University