Hälsohögskolan fylls av biomedicinska analytiker

Den 25 - 27 september kommer många av landets biomedicinska analytiker att besöka Hälsohögskolan i Jönköping för att delta i landets första Diagnostikforum.

Under årets forum kommer deltagarna att kunna ta del av aktuell utveckling och forskning inom biomedicin i form av storföreläsningar, parallella seminarier, posterpresentationer och studentforum. Att särskilt uppmärksamma är ett av torsdagens intressanta seminarier som fokuserar på biomedicinska analytikers olika yrkesmöjligheter.

Tanken är att årligen arrangera en mötesplats där biomedicinska analytiker kan delge varandra erfarenheter från såväl teori som praktik.

- Vi är mycket glada över att Diagnostikforum går av stapeln i Jönköping. Biomedicinska analytikerprogrammet vid Hälsohögskolan i Jönköping håller enligt Högskoleverket hög kvalité och utbildningsplatserna är fyllda till hösten. Detta är vi självklart mycket stolta över! För både studenter och personal är det mycket värdefullt att få möjlighet att arrangera och medverka vid Diagnostikforum, berättar professor Maria Faresjö.

Program för Diagnostikforum hittar du på www.ibl-inst.se

Diagnostikforum arrangeras av Hälsohögskolan i Jönköping, Institutet för Biomedicinsk Laboratorievetenskap i Stockholm, Medicinsk Diagnostik i Landstinget i Jönköpings län och Riksföreningen för Klinisk Kemi och Transfusionsmedicin i Stockholm.

Ytterligare information lämnas av:
Maria Faresjö,
professor i biomedicinsk laboratorievetenskap vid Hälsohögskolan i Jönköping
och vid Medicinsk Diagnostik i Landstinget i Jönköpings län.

Hälsohögskolan är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping. Hälsohögskolan är en av de ledande utbildarna i Sverige inom hälsa, vård och socialt arbete. Forskningen är fokuserad kring de tre forskningsmiljöerna Åldrande - livsvillkor och hälsa, Kvalitetsförbättringar, innovationer och ledarskap samt CHILD. Hälsohögskolan har cirka 2 000 registrerade studenter, cirka 160 anställda och omsätter 165 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University