​JU Solar Team startar i solbilsrace på söndag

​JU Solar Team startar i solbilsrace på söndag

Söndagen den 18 oktober, kl 8 lokal tid i Darwin, går starten för JU Solar Team i solbilstävlingen World Solar Challenge 2015.

Teamet, som varit på plats i Darwin i cirka två veckor, har ägnat mycket tid åt provkörning och justeringar av solbilen Solbritt. I veckan gick solbilen igenom den första stora besiktningen och fick godkänt.

På lördag väntar en dynamisk besiktning, då teamet ska visa att de kan hantera bilen genom att köra på en körbana. Varvtiden på körbanan blir startordningen i racet. Efter att teamet kört på körbanan görs bromstester samt svängtest innan det är dags för start på söndag. Då ska solbilen ta sig 300 mil genom Australien på enbart solenergi fram till målgången i Adelaide som sker efter cirka  3-4 dygn.

Och vinstchansen?

"En pallplats är definitivt målet!" säger Johanna Svensk, projektledare och teamets kontaktperson i Sverige.

Mer information

Tävlingen World Solar Challenge 2015 är en öppen internationell tävling där målet är att konstruera och bygga ett fordon som endast med hjälp av solens energi ska klara av att korsa en hel kontinent. De tävlande ska köra den drygt 300 mil långa sträckan Darwin-Adelaide på kortast möjliga tid. Solbilen som deltar i årets tävling är den andra solbilen som tävlar för Tekniska Högskolan och Jönköping University. Den första solbilen deltog i tävlingen 2013.

Följ tävlingen live genom GPS-tracking: http://www.worldsolarchallenge.org/dashboard/map/

JU Solar Team uppdaterar löpande under tävlingens gång på:

Kontaktperson:

Johanna Svensk är projektledare för JU Solar Team och är teamets kontaktperson i Sverige under tävlingen. På grund av tidsskillnad kan det vara svårt att få tag i teamet direkt på plats, men Johanna kan förmedla kontakt när det är möjligt.

Johanna Svensk
info@jusolarteam.com

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University