Klartecken för ny förskollärarutbildning i Jönköping

Högskolan i Jönköping får examensrätt för den nya förskollärarutbildningen, meddelar Högskoleverket i dag. Efter två års intagningsstopp kan man nu äntligen öppna för ansökan. Efterfrågan på utbildade förskollärare är stor och många har väntat på möjligheten att läsa till förskollärare i Jönköping.

På Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) är man nu beredd att ta emot nya förskollärarstudenter till hösten 2013. Ansökan öppnar den 15 mars, 70 utbildningsplatser erbjuds och nu gäller det att sprida det glädjande beskedet till alla intresserade blivande studenter.

– Vi är oerhört glada över beskedet. HLK kan nu ge en riktigt bra utbildning som bygger på vår långa erfarenhet av att utbilda förskollärare samt stora satsningar på forskningsanknytning, internationalisering och förnyelse. Personalen vid HLK är värda en stor eloge för sina insatser och jag vill även tacka våra regionala samarbetspartners som bidrar till HLK:s utveckling. Vi har laddat för att vara nationellt framstående och nu sätter vi igång med stor glädje och nya krafter!, säger Eva Björck-Åkesson, vd HLK.

Inför den nya lärarutbildning som startade i augusti 2011 fick alla lärosäten lämna in ansökningar om examensrättigheter. Högskolan i Jönköping fick då klartecken för utbildning av grundlärare och ämneslärare, men avslag för den nya förskollärarutbildningen. Men nu meddelar alltså Högskoleverket att högskolan uppfyller alla kriterier för att ge utbildningen.

En del av utvecklingen mot en ny förskollärarutbildning på HLK har varit rekrytering av personal för att komplettera lärarkompetensen och att etablera en särskild forskningsplattform för förskolepedagogik.

– Det är verkligen roligt att vi äntligen kan starta vår efterfrågade förskollärarutbildning igen. HLK:s medarbetare med vd Eva Björck-Åkesson i spetsen har jobbat hårt för att få tillbaka examensrätten och vi har känt ett stort stöd från våra samarbetspartner i regionen, säger Anita Hansbo, rektor Högskolan i Jönköping.

Eftersom Högskolan i Jönköping är en stiftelsehögskola innebär dagens besked från Högskoleverket en rekommendation till regeringen som sedan tar det formella beslutet.

För mer information kontakta:
Eva Björck-Åkesson, vd Högskolan för lärande och kommunikation

Kategorier

Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping. HLK erbjuder utbildningar inom lärande och kommunikation. Vid HLK finns fyra forskningsmiljöer: CHILD, Livslångt lärande, Medie- och kommunikationsforskning samt Skolnära forskning. HLK har cirka 5 000 studenter, cirka 180 anställda och omsätter 178 mkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University