Nytt forskningssamarbete ska stärka klimatarbetet i Jönköpings län

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2018 09:53 CEST

Nu startar ett nytt och unikt fyraårigt forskningssamarbete mellan Jönköping University och Länstyrelsen i Jönköping som ska undersöka framgångsfaktorerna för samverkansarbete kring regionala klimatutmaningar. Fokus kommer att ligga på kommunikationens roll.

Jönköping University och Länsstyrelsen i Jönköpings län som administrerar Klimatrådet har ingått en samverkan om att gemensamt finansiera en doktorandtjänst i medie- och kommunikationsvetenskap. Syftet med det unika forskningsprojektet blir att undersöka framgångsfaktorerna för samverkansarbete kring regionala klimatutmaningar med fokus på kommunikationens roll.

Idag driver Klimatrådet frågor inom bland annat hållbar mat och matsvinn, Solkraft, mer byggande i trä, Klimatveckan, Klimatpriset samt flera olika projekt inom energilagring och transportsektorn. Vi vet att kommunikation och effektiv samverkan är avgörande för att öka omställningstakten. Men vilka faktorer gör satsningarna mer respektive mindre lyckade och hur kan kommunikativa insatser förstärka genomslaget ytterligare?

Doktorandtjänsten, som innehas av Otto Hedenmo, är fyraårig och pågår från oktober 2018 till oktober 2022. Huvudhandledare är Peter Berglez, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.

Högskolan för lärande och kommunikation

Peter Berglez, professor i Medie- och kommunikationsvetenskap

peter.berglez@ju.se

Länsstyrelsen i Jönköping

Andreas Olsson, klimat- och energistrateg, ansvarig för Klimatrådets administration

andreas.olsson@lansstyrelsen.se

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 500 registrerade studenter, 850 anställda och omsätter 900 mnkr.

Kommentarer (0)

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.