Särskilda egenskaper skapar fördelar för familjeföretag

Särskilda egenskaper skapar fördelar för familjeföretag

Familjeföretag är komplexa. Inom varje företags identitet finns flera egenskaper som vid första anblicken kan anses vara motsatser. Börje Boers har sett på familjeföretag ur ett dualitetsperspektiv, för att ta reda på hur dessa egenskaper i stället för att ses som motsatser kan anses komplettera varandra.

Boers försvarade framgångsrikt sin doktorsavhandling i företagsekonomi "Organizational identity construction in family businesses a dualities perspective", vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping den 13 september.

Boers har studerat familjeägda medieföretag med fokus på fyra par dualiteter : formalitet - informalitet , beroende - oberoende , gamla vägar – nya vägar och kommersialism – journalistik.
- Ett dualitetsperspektiv gör att du framhäva båda egenskaperna i dualitetsparet , säger Boers. Dualiteterna kan misstas för motsatser , men faktum är att de kan komplettera varandra istället för att motarbeta varandra , vilket skapar särskilda fördelar för familjeföretag .

Ett exempel: ett familjeföretag kan ha fördelen av att vara både formellt och informellt , och kunna växla mellan dessa båda egenskaper beroende på situation . Detta skapar stor flexibilitet.
- Ett ​​familjeföretag kan gå den informella vägen när det gäller beslutsfattande. Ägaren fattar helt enkelt beslutet och de anställda accepterar det eftersom det är ägaren som fattat det. Detta är mycket snabbare än det byråkratiska sätt att bestämma saker som måste användas i andra typer av organisationer , säger Boers.

Hans slutsats är att ägarfamiljerna bär dessa dualiteter med sig, och att, när det gäller att skapa en organisationsidentitet, är ägarfamiljen detsamma som verksamheten. Ägaren och verksamheten är också ett par dualiteter och inte åtskilda i andras ögon.
- Ägare av familjeföretag måste vara medvetna om denna roll. Inte alla är det. De måste veta att på grund av denna unika position, mitt i mellan dessa dualiteter, kan de få en fördel framför andra företag som de konkurrerar med. Eftersom de har möjlighet att växla mellan egenskaper som kan tyckas motsatta, men som i själva verket båda är en del av företagets identitet.

Professor Thomas Zellweger, St. Gallen University, Switzerland var opponent.
Medlemmar i betygsnämnden var Professor Martin Lindell, Hanken, Finland, Associate Professor Stefan Sveningsson, Lund University, and Professor Leona Achtenhagen, JIBS.
Ordförande var Professor Leif Melin, JIBS.