Släpp forskarna loss – det är ForskarFredag

Släpp forskarna loss – det är ForskarFredag

På fredag har du chans att få veta allt du velat veta om forskning, men varit för blyg för att fråga om! På fredag är nämligen vetenskapsfestivalen ForskarFredag tillbaka i hela Sverige.

I Jönköpings län arrangeras Science Café, Science After Work och ”Låna en forskare” då gymnasieklasser runt om i länet får träffa forskare på sina skolor eller på Höglandssjukhuset i Eksjö.

Fredagen den 27 september är det dags för vetenskapsfestivalen ForskarFredag, som firats årligen över hela landet sedan 2006. Evenemanget är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night, som uppmärksammas i över 370 städer i Europa under samma dag, den sista fredagen i september, och som når över en miljon besökare. Alla aktiviteter under ForskarFredag är gratis, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp.

I år arrangeras aktiviteter på ett 30-tal orter runt om i landet. I Jönköpings län får skolklasser och intresserad allmänhet möta forskare från vitt skilda områden.

Det här händer i Jönköpings län:

Science Café – Kaffe med vetenskapKorta populärvetenskapliga presentationer och fika:

• Mikael Nordström: Att analysera och tolka ett förhistoriskt svärd.
  • Petra Wagman: Vad är ”lagom att göra” egentligen?
  • Björn Westerlind: Gammal och skör – vad kan det innebära?
  • Dan Lundgren: Direkt- och indirekt ledarskap – vilken betydelse har det för organisationen?
  • Malin Bengnér: Varför är vaccin världens viktigaste läkemedel – och varför är det vissa som tvekar?

Tid: 14.00-15.30
Plats: Jönköpings läns museum, Dag Hammarskjölds plats 2, Jönköping

• Science After Work – Populärvetenskapliga presentationer och samtal med tre olika forskare:
  • Carl Johan Svensson: Lek, lärande och autenticitet på High Chaparall.
  • Paula Bergman: Kulturaktiviteter som rehabinsats vid sjukskrivning för psykisk ohälsa – allvar eller skämt?
  • Lennart Bruze Nilsson: Mat för hjärtat – myter och fakta. Om ärftliga blodfetter och kolesterol.

Tid: 17:00 – ca 19.00
Plats: Hasse på Sjökanten, Rekrytvägen 5, Jönköping

Låna en forskare

Ett flertal gymnasieklasser runt om i länet får besök av en forskare under dagen. Forskaren berättar om sin forskning, hur det är att arbeta som forskare och varför hen valde att bli forskare.

Elever möter forskare från Höglandssjukhuset i Eksjö

Elever från Höglandets gymnasieskolor får träffa medarbetare på sjukhuset som bjuder på korta och spännande presentationer om hur det är att arbeta som forskare och om hur forskningsresultaten kommer till nytta inom hälso- och sjukvården.

Tid: 10.00-12.00
Plats: Aulan Höglandssjukhuset, Eksjö

ForskarFredag vill väcka nyfikenhet på vetenskap och sprida kunskap om hur forskning går till. Festivalen vill också skapa möten mellan forskare och allmänheten, diskutera vad vetenskap är, hur forskning går till och hur det egentligen är att vara forskare, liksom motverka stereotypa bilder av forskare.

ForskarFredag i Jönköping arrangeras av Jönköping University, Region Jönköpings län, länets kommuner och Jönköpings läns museum.

För mer information:

Besök forskarfredag.se/jonkoping eller kontakta:

Ingegerd Skrealid, Jönköping University, tel. 036- 36 10 18 30, e-post ingegerd.skrealid@ju.se

Ann-Sofi Kammerlind, Region Jönköpings län, Futurum, tel. 070-518 23 40, e-post ann-sofi.kammerlind@rjl.se

Ulla Hansson Green, Region Jönköpings län, Futurum, te. 070 516 44 67, e-post: ulla.hansson.green@rjl.se

Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, nationell samordnare ForskarFredag, tel. 070-716 06 44, e-post lena@v-a.se

ForskarFredag arrangeras av lärosäten, science centers, kommuner, museer, regionförbund och forskningscenter. Evenemangen samordnas nationellt av den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av 2019 stöds ForskarFredag ekonomiskt av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning,EU-kommissionen, IKEM – innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jacob Wallenbergs Stiftelse, Jernkontoret,Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, Naturvetarna, Oskar och Maria Ekmans Oskar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet,VINNOVA, Wenner-Gren Stiftelserna, Åforsk samt av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, GA 818421 och lokalt av många fler finansiärer och medarrangörer.

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 500 registrerade studenter, 850 anställda och omsätter 900 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University