Student utvecklade nytt växelsystem till rullstolar

Högskolan i Jönköping är genom Science Park en av de nationellt ledande i företagande. Över 250 unika affärsidéer med ca 500 studenter är involverade. Det bidrar till att det varje år startas ett 50-tal nya företag. Gearwheel AB i Science Park Jönköping utvecklar unika tekniska lösningar som gör det möjligt för rörelsehindrade att leva ett mer aktivt liv. Företaget startade år 2005 och ägs idag av grundaren och tidigare studenten vid Tekniska Högskolan, Christoffer Sörqvist, Innovationsbron och Jönköping Business Development.

Gearwheel-lösningen är ensam i sitt slag och innebär att en manuell rullstol går att växla synkroniserat. Denna innovation ger rullstolsanvändare en möjlighet att leva ett mer självständigt och aktivt liv.

Gearwheel är de första hjulen på marknaden som gör att rullstolsanvändaren själv kan styra drivhjulens utväxling på ett synkroniserat sätt på en manuell rullstol. För rullstolsanvändarna kommer detta att leda till större möjligheter att köra i uppförsbacke, nerförsbacke och över hinder som trösklar, där de tidigare behövt hjälp av exempelvis elektriska hjälpmedel eller personliga assistenter.

Den patenterade tekniken i Gearwheel bygger på en kombination av växelnavet, där växlarna finns, och den idag obligatoriska snabbkopplingen, så kallad "quick release". Hjulet kopplas på i ett steg via snabbkopplingen, och underlättar för den som vill byta hjul utifrån aktivitet eller omgivning. Vikten är låg, designen tilltalande och växelspaken kan placeras på valfritt ställe och styr båda hjulen samtidigt. Om en vajer skulle gå sönder växlar naven automatiskt ner till första växeln (1:1), för att säkerställa att hjulet arbetar som standardhjul, och inte är låst i en tung växel.

Ytterligare information lämnas av
Christofer Sörqvist, tfn: 073-506 90 20, e-post:chris@gearwheel.se

Pressbild finns på www.hj.se/press

Tekniska Högskolan (JTH) är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping. JTH är en av landets största utbildare av högskoleingenjörer. Forskningen är inriktad på industriell produktframtagning i samverkan, särskilt tillämpningar i och för små och medelstora tillverkande företag och näraliggande tjänsteföretag. JTH har 2 000 registrerade studenter, cirka 150 anställda och omsätter cirka 200 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University