Sustainability Conversations – hållbarhetsinitiativ från Jönköping University

Sustainability Conversations – hållbarhetsinitiativ från Jönköping University

Den 17 mars kl. 12–13 är det premiär för Sustainability Conversations, en serie digitala lunchevent som fokuserar på omställningen till ett mer hållbart samhälle. Ambitionen med eventen är att tillhandahålla en plattform där gästföreläsare, studenter, forskare och en intresserad allmänhet kan dela kunskap, erfarenheter och tankar om hållbarhet i en tvärvetenskaplig miljö. Eventen arrangeras av Jönköping University Sustainability Network (JUSN) vid Jönköping University (JU) och kommer hållas på engelska.

Temat på första eventet den 17 mars är: City Planning and Sustainability: Perspectives from Addis Ababa.

Gästföreläsare är Meskerem Mitiku, som ansvarar för stadsplanering i Etiopiens huvudstad Addis Abeba och är affilierad doktor vid Addis Abeba University. Meskerem Meskerem Mitiku arbetar med hållbarhetsperspektiv, vilket hon kommer dela med sig av. Hon är också affilierad forskare i forskningsgruppen PIL (Plats, Identitet, Lärande) på Högskolan för lärande och kommunikation vid JU. Efter hennes presentation finns det tid för diskussion och frågor. Eventet är öppet för alla intresserade.
Länk till eventet.

– Vi vill aktivt bidra till utbyte av kunskap och tankar som rör hållbarhet, det är något som jag tycker har saknats tidigare, säger Johanna Bergström, universitetslektor på Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University och en av medlemmarna i JUSN:s styrelse.

Utöver det första eventet den 17 mars kommer det att hållas tre till Sustainability Conversations under året, ett i maj, de andra två till hösten:

Climate collaboration & the role of Communication

Post-pandemic societies, what’s next?

Urban Farming.

JUSN består av både personal och studenter vid Jönköping University. Nätverket arbetar för en värld där människor och planeten trivs och kan utvecklas på ett hållbart sätt. Initiativet är en del av arbetet med Agenda 2030. Läs mer om nätverket här:

För mer information om den 17 mars, luncheventen i stort, eller JUSN, kontakta gärna Johanna Bergström på mejl johanna.bergström@ju.se eller på telefon, 036-10 18 89