Träffa forskare i Jönköpings län på ForskarFredag

Träffa forskare i Jönköpings län på ForskarFredag

Fredagen den 28 september är det dags för den årliga vetenskapsfestivalen ForskarFredag som firas över hela landet. I Jönköpings län kan skolklasser och intresserad allmänhet möta forskare från vitt skilda områden.

ForskarFredag vill väcka nyfikenhet på vetenskap och sprida kunskap om hur forskning går till. Festivalen vill också öka dialogen mellan allmänhet och forskare och motverka stereotypa bilder av forskare. 2018 arrangeras aktiviteter på 28 orter i hela landet. ForskarFredag är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night, som uppmärksammas i över 340 städer i Europa samma dag – alltid den sista fredagen i september.

Alla aktiviteter under ForskarFredag är gratis, med barn och unga som en särskilt viktig målgrupp. I Jönköpings län erbjuder vi alla gymnasieelever att träffa en forskare på skoltid, något 18 klasser har nappat på. Forskare besöker då eleverna på skolan. På Höglandssjukhuset i Eksjö får skolelever lyssna till olika forskare i aulan. Science center Upptech i Jönköping håller After School hela eftermiddagen och kvällen för nyfikna barn och familjer.

På eftermiddagens Science Café bjuder Jönköpings läns museum på kaffe och vetenskap när sex olika forskare får chansen att berätta om vad de gör. Lite senare blir det ett avslappnat Science After Work i samtalsform på tacobar Pablo i centrala Jönköping.

ForskarFredag i Jönköping arrangeras av Jönköping University, Region Jönköpings län, länets kommuner, Jönköpings läns museum och Upptech.

För mer information:

Besök forskarfredag.se/jonkoping eller kontakta:

Karin Kjällbring, Jönköping University, tel. 036-10 15 05, e-post karin.kjallbring@ju.se
Lisa Andersson, Region Jönköpings län, Kommunal utveckling, tel. 070-819 95 71, e-post lisa.andersson@rjl.se
Ann-Sofi Kammerlind, Region Jönköpings län, Futurum, tel. 070-518 23 40, e-post ann-sofi.kammerlind@rjl.se
Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, nationell samordnare ForskarFredag, tel. 070-716 06 44, e-post lena@v-a.se

ForskarFredag arrangeras av lärosäten, science centers, kommuner, museer, regionförbund och forskningscenter. Evenemangen samordnas nationellt av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av AFA Försäkring, IKEM – Innovations- och Kemiindustrierna i Sverige, Jernkontoret, Kungliga Vitterhetsakademien, Naturvetarna, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk samt EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, GA 818421.

Regioner

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 500 registrerade studenter, 850 anställda och omsätter 900 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University