Säker, enkel, pålitlig, Jungheinrich nya ledtruck EMC 110

Trucken är mycket användarvänlig tack vare en rad individuella programinställningar, kompakt design och hög effektivitet. Truckens design är speciellt utformad för användning i trånga utrymmen och stapling i hyllor men även ypperlig i tillverkande verksamheter säger Oliver Hiekel, chef för segmentet låglyftande truckar på Jungheinrich. Föraren kan snabbt och enkelt lyfta lastpallar till önskad höjd och använda trucken som lyftbord. Det reducerar onödigt slitage på rygg och nacke.

En rad ergonomiska och tekniska förbättringar av EMC 110 gör den säker och lätt att använda. Exempel på det är den långa ledarmen som garanterar maximal säkerhet och lägre styrkrafter för föraren. En ytterligare optimering är tvåstegshydrauliken som ger en finkänslig justering av sänkhastigheten via en knapp på ledarmen. "Detta garanterar en varsam hantering av ömtåliga varor", säger Hiekel. Ledarmen är utrustad med multifunktionsstyrning speciellt designad för att möta förarens högt ställda krav på ergonomi och garanterar ett mjukt framförande av trucken oberoende av ledarmens position. Alla körfunktioner kan kontrolleras direkt på ledarmen och är lätta att nå utan att föraren behöver sträcka sig i onödan.

EMC 110 är en kompakt ledstaplare. Den korta frontlängden (L2 chassidimension inkl. baksida av gafflarna) på 535 mm med en låg totalvikt på endast 545 kg gör trucken idealisk för användning i hissar och på entresoler. Krypkörningsknappen möjliggör förflyttning av trucken säkert även med ledarmen i upprätt läge och en smal centrerad mast garanterar optimal sikt

Den nya ledstaplaren från Jungheinrich finns också i en bredare version EMC B10. Modellen lämpar sig särskilt för hantering av breda pallar som är vanligt i fordonsindustrin. Den kan utrustas med ISO gaffelplanka eller ett stort urval av tillbehör som kran, krokar och fatvändare.

De nya modellerna är också utrustade med den senaste generationen trefas växelströmsteknik. Enligt Hiekel, ger det en "enastående prestanda jämfört med truckar i samma klass och skapar perfekta förutsättningar för en effektiv och ekonomisk användning." Truckarna har underhållsfria 70 Ah batterier och en inbyggd laddare för enkel laddning vid en 230 volts uttag. Batteriindikatorn visar kontinuerligt batteriets status och drifttiden ligger på cirka 2 timmar. Servicevänliga komponenter säkerställer en långsiktig reducering av underhållskostnader. Förutom den underhållsfria växelströmsmotorn garanterar frontluckan i ett stycke en snabb och enkel åtkomst av komponenterna.