Monstret och människorna - mysrysig musikal för hela familjen

Junibacken presenterar musikalen Monstret och människorna i nya Salongen

Med en ny Salong och en nyskriven musikal är det den 19 september 2019 premiär i dubbel bemärkelse på Junibacken. Då dras nämligen ridån upp för första gången i Salongen och samtidigt är det urpremiär för mysrysaren Monstret och människorna, en nyskriven musikal baserad på Mats Strandbergs och Sofia Falkenhems bokserie om Monstret Frank. Föreställningen riktar sig till barn mellan fem och tio år och deras närstående vuxna.

Berättelsen tar sin början på Franks nioårsdag då något händer som förändrar hans liv. Grannen Alices hund Uffe blir så uppspelt att han råkar bita Frank i handen, och snart börjar Frank drömma mystiska drömmar.

Att iscensätta och tonsätta böckerna om Frank är utmanande, spännande och läskigt, precis lika spännande som det är att ta del av den värld som Mats och Sofia skapat kring Monstret Frank. Vi i det konstnärliga teamet slås dessutom av att ju djupare vi kommer i materialet desto fler dimensioner får det. Musikalen kommer skildra både samtiden och dåtiden, hur motsättningar skapas och hur populistiska strömningar följer efter – utan att skriva någon på näsan, säger Mikael Kallin konstnärlig ledare och regissör och fortsätter:

Vår ambition är att Monstret och människorna kommer ge besökaren, stor som liten, en upplevelse som närmast kan liknas vid en oavbruten hänförande förvåning. Vår teaterverksamhet har alltid varit en del av husets hjärta och med vår nya utbyggnad, Salongen, kan vi äntligen ge besökaren en komplett helaftonsproduktion och till fullo ta tillvara på teaterns möjlighet att skapa magi.

Junibackens vill fortsätta inspirera och stimulera små och stora i Astrid Lindgrens anda. Genom kulturupplevelser väcks känslor och kreativitet till liv. Junibacken skapar alla sina uppsättningar själva och i huset finns regissör, kompositör, ateljé och egen ensemble.

– Astrid har varit en stor inspiration för mina barnböcker. Framför allt beundrar jag hennes sätt att låta vemodet ta lika mycket plats som humorn och spänningen. Som barn hittade jag styrka i hennes berättelser. Hon lärde mig om att vara modig, fast man egentligen inte törs. Det är en del av vad jag vill att besökarna ska få uppleva nu, säger Mats Strandberg.

Salongen har 200 platser och är resultatet av Junibackens utbyggnad under 2018 och 19. Med den öppnas en ny verksamhetsdel som besökare kan uppleva vid sidan av huset och där biljetter bokas i förväg via Ticketmaster. Sammanlagt kommer 88 föreställningar att spelas mellan september 2019 och januari 2020.

Dramatisering och sångtexter: Mikael Kallin

Musik: Emil Nilsson

För mer information kontakta:

Kajsa Medin Hansen, vd, på telefon 070-838 07 27 eller e-post: kajsa@junibacken.se

Linn Bäckman, innehållsansvarig, på telefon: 072-357 53 33 eller e-post: linn.backman@junibacken.se