Junibacken satsar på de allra minsta!

Fler och fler små barn besöker Junibacken, för att möta deras önskemål och behov satsar Junibacken på aktiviteter för de allra minsta! Ett första steg i småbarnssatsningen är Junibackens babyrytmik som startades för snart ett år sedan. Rytmiken, som blivit mycket uppskattad och är välbesökt, vänder sig till bebisar i åldern 3-12 månader som varje onsdag kl 10.00 tillsammans med sina föräldrar får delta i sång- och rörelseövningar med två av Junibackens musiker. - Sångerna handlar mycket om kroppens olika delar. Det ger barnet möjligheten att utforska och lära känna sin egen kropp, vilket är viktigt i utvecklingsfasen när barnet är 3-12 månader gammal, berättar Annika Olsson, musikansvarig på Junibacken. Junibacken tar ett andra steg i satsningen den 2 september då Junibackens Småbarnsmanege invigs på Sagotorget, rummet man kommer in i efter entrén. Småbarnsmanegen är ritad av Stina Wirsén som tillsammans med Carin Wirsén skapat böckerna om t ex Rut & Knut och boken En liten skär och många små brokiga, det är dels från denna titel som Stina hämtat inspiration till småbarnsmanegen. En liten skär och många små brokiga handlar om en liten skär som plockar bär. Två små gröna som slåss om en böna. Tre små grå som inte kan gå. Och så alla brokiga som har blivit tokiga! En lekfull och personlig bok för de minsta om färger och siffror. I manegen som är väl vadderad kan de allra minsta leka med klossar och även träffa Stinas figurer från Vem-serien. Varmt välkommen till invigningen av Småbarnsmanegen den 2 september kl 13.30 då Stina och Carin Wirsén inviger, läser ur några böcker och tecknar med alla barn. För mer information kontakta Maria Reuterskiöld, Junibacken, tel 08-587 230 78 eller e-post maria@junibacken.se Maria Reuterskiöld Junibacken Galärvarvsvägen 115 21 STOCKHOLM Tel 08-587 230 78 E-post maria@junibacken.se www.junibacken.se