Junibackens sagotåg nyinvigs 1 april!

Junibackens sagotåg nyinvigs 1 april!

Nu öppnar Sagotåget igen efter att ha varit stängt i tre månader för en omfattande teknisk renovering. Onsdag den 1 april kl. 10.00 sker nyinvigningen av åkattraktionen som fått ett helt nytt styrsystem. Viss ombyggnation har också skett i förrummet till Sagotåget för att effektivisera köbildningen under högsäsong.

Sagotåget, som tar besökaren med på en färd genom sex av Astrid Lindgrens mest älskade berättelser, skapades av illustratören Marit Törnqvist mellan åren 1994 och 1996. Att bygga Sagotåget var ett enormt projekt som involverade över 50 dockmakare, finsnickare, attributörer, dekormålare, m fl. Under hela bygget arbetade Marit Törnqvist i nära samarbete med Astrid Lindgren själv.

- Det var viktigt att detaljerna tilläts vara påkostade för att ens ha en chans att göra Astrid Lindgrens författarskap rättvisa, en tuff uppgift med tanke på alla de bilder som redan finns i huvudet på alla hennes läsare världen över. Målet var att besökarna skulle känna att gestaltningen var nyskapande, men att de ändå skulle känna igen sig i Astrids berättelser. Ett exempel på detaljrikedomen är att alla hundratals dockor har individuellt skulpterade händer istället för att vara gjutna i samma form, säger Marit Törnqvist, illustratör och skapare av Sagotåget.

Tekniskt så innebär renoveringen byte av bärskena i taket med tillhörande strömskenor och positioneringssystem, nya styrboxar till vagnarna, installation av nytt trådlöst nätverk och byte av centralt styrsystem. En styrbox sitter nu på var och en utav vagnarna vilket möjliggör nätverkskommunikation som kommunicerar med ett centralt, överordnat styrsystem. Det centrala systemet känner av var vagnarna, som styr sig själva längs banan, är och vagnarna kan i sin tur återkoppla med felkoder till systemet. Det nya systemet tål en högre belastning och innebär en ännu högre grad av säkerhet. Renoveringen har utförts av Siemens.

- Denna tekniska renovering kostar 15 miljoner kronor och är Junibackens största investering någonsin. I och med detta säkerställer vi att flera generationer barn framöver får ta del av den fantastiska värld som Marit Törnqvist och Astrid Lindgren en gång skapade tillsammans, säger Kristina Axén Olin, Junibackens styrelseordförande.

Sagotåget bygger på böckerna om Madicken, Emil i Lönneberga, Karlsson på taket, Nils Karlsson Pyssling, Ronja Rövardotter och Bröderna Lejonhjärta. De detaljrika miljöerna är de samma som vid öppnandet 1996, men som besökare kommer man att märka att själva tågresan går betydligt smidigare och tystare.

”...Så måste jag säga dej, om inte hela världen redan har sagt det, att där har du gjort ett fantastiskt fint jobb. Alla som kommer dit faller i förundran över att något dylikt existerar, och jag kan inte tänka mej ett barnmuseum, som kommer i närheten av detta. Där har du minsann gjort något som kommer att bestå genom åren.”

Astrid Lindgren om Sagotåget i ett brev till Marit Törnqvist den 4 februari 1997.

Texten som man som besökare lyssnar till under färden med Sagotåget är skriven och inspelad av Astrid Lindgren. Det blev hennes sista verk.

Junibacken på Djurgården i Stockholm är ett lekfullt museum med barnboken i centrum, samt en av Sveriges största barnteaterproducenter. Junibacken har ca 400 000 besökare per år och är därmed en av Stockholms mest besökta upplevelseattraktioner för såväl Stockholmare som turister från övriga Sverige och världen.

Marit Törnqvist föddes 1964 i Uppsala och flyttade vid fem års ålder till Nederländerna där hon fortfarande bor och är verksam. Som barn tillbringade hon skolloven på familjens gård i Småland och hon känner väl till den miljö Astrid Lindgren beskriver i sina böcker. Hon är främst barnboksillustratör, men har även skrivit en del barnböcker. Hon är nominerad till Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne 2015, bland annat för scenografin i Sagotåget, samt till HC Andersen-priset 2016.