Junipriset 2015 tilldelas Karin Helander

Junipriset är ett barnkulturpris instiftat av Junibacken. Det tilldelas i år Karin Helander för hennes gärningar inom barnkulturforskning. Prissumman är 100 000 kr.

Karin Helander

Karin Helander är professor i teatervetenskap, vice rektor vid Stockholms universitet, lärare vid Centrum för barnkulturforskning, CBK, och var till och med 2014 dess föreståndare. Karin Helander har under sina många år som föreståndare på CBK befrämjat kunskap och forskning i ämnesområdet barnkultur där hon unikt, genomgående och kontinuerligt strävat efter att knyta samman utbildning i barnkultur med tvärvetenskaplig forskning och nätverksarbete på såväl nationell som internationell nivå.

Juryns motivering lyder

Genom sin öppna hållning, breda erfarenhet av föreläsningar och skrifter samt inte minst sin klokhet, har Karin Helander inspirerat ett stort antal studenter, forskare och barnkulturutövare.Karin Helander har, i sin egen forskning, bland annat gjort en exposé över myterna om den goda barnkulturen genom tiderna där hon suddar bort nyttighetsaspekten i barnkulturen på 2000-talet och istället lyfter den inre delaktigheten; hur omvälvande, stark och viktig en kulturupplevelse kan vara för en människa.

Junipriset
Junipriset är ett barnkulturpris som instiftades av Junibacken 2014. Junipriset tilldelas årligen en person eller organisation som betyder mycket för barnkulturen i Sverige. Prissumman är 100 000 kronor. Junipriset delas ut på Junibackens Barnkulturfestival den 6 juni kl 10.45. År 2014 gick Junipriset till Lennart Hellsing.

Juniprisets jury består av
Björn Edlund, VD Junibacken
Kristina Axén Olin, styrelseordförande Junibacken,
Berit Svedberg, kulturdirektör Stockholm stads kulturförvaltning